Home > #Hoofdnieuws > F1-wintertesten Bahrein – deel 2: wat hebben we uit de wintertesten geleerd?

F1-wintertesten Bahrein – deel 2: wat hebben we uit de wintertesten geleerd?

De F1-wintertesten zitten erop. Er waren dit jaar slechts drie testdagen voor de team. Dat betekende veel werk in een korte tijd. De teams zijn traditioneel zeer mysterieus tijdens de wintertests, ze proberen niet het achterste van hun tong te tonen voor het seizoen echt begint. Wat hebben wij na drie dagen geleerd in de aanloop naar het nieuwe F1-seizoen?

Foto’s: ©Formula 1

Ferrari
De rode F1-bolide kende vorig jaar veel moeilijkheden, Ferrari was niet meer het topteam dat we kennen. Vorig jaar werd het team slechts zesde in het constructeurskampioenschap. De Italiaanse renstal werkte een hele winter aan de nieuwe Ferrari motor. Er werd dus volop op betrouwbaarheid getest en niet op snelheid. “Dit waren drie zeer drukke testdagen. Een van onze prioriteiten was om de korte beschikbare tijd zo goed mogelijk te benutten om de SF21 te leren kennen, en daar zijn we in geslaagd. Ik heb het gevoel dat we ons op veel punten verbeterd hebben ten opzichte van vorig seizoen. Het is moeilijk te zeggen waar we staan ten opzichte van onze tegenstanders, want deze wintertesten waren nog moeilijker dan anders om te interpreteren,” zei teambaas Binotto.

Alfa Romeo
Ook Alfa Romeo heeft de nieuwe Ferrari-motor in de wagen zitten. Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi reden over de drie dagen het meeste aantal rondjes in Bahrein. Samen werkten ze 422 rondes af, het team wou vooral de nieuwe krachtbron testen. Kimi mocht in de laatste sessie enkele snellere rondes rijden om bescheiden te testen wat de wagen in haar mars heeft. Het is duidelijk dat Ferrari niet echt wou prijs geven hoe goed hun nieuwe krachtbron is.

Haas
Haas F1 Team focuste dit weekend vooral op hun nieuwe rijders. Twee nieuwkomers in F1 zorgt voor veel training. Het duo reed samen net geen 400 rondjes in Bahrein. De tijden waren helemaal niet top. De procedures voor een pitstop en een start werden voluit getest.

Williams
De hekkensluiter van vorig jaar was ook tijdens deze wintertests zeer onzichtbaar. George Russel was toch tevreden: “Het team heeft deze drie dagen geweldig werk geleverd, we hebben geen betrouwbaarheidsproblemen gehad en alles liep gesmeerd. Sommige van onze concurrenten lijken erg snel, maar ik denk ook dat de omstandigheden niet altijd in ons voordeel waren. We hebben nog veel te analyseren, maar over het algemeen was het een positieve test voor het team.”

Alpine
Alpine viel tijdens de tests meteen op met hun brede luchtinlaat. “Het is een technische keuze. We vonden dat het afslanken van de sidepods een positieve was. Dus hebben we een aantal lompe dingen in de auto opnieuw ingedeeld en verplaatst.”, zei ingenieur Budkowski. Fernando Alonso keert dit seizoen terug naar F1, de wintertesten waren volgens belangrijk om de auto te verbeteren. “Onze keuze voor de wintertests was om de hardere banden te kiezen en zo veel mogelijk ronden te rijden. Zo kunnen we de auto leren kennen en verbeteren. Over twee weken moeten we kwalificeren, dan zullen we met de zachte band rijden, nu hebben we daar nog niets aan.”