Home > #Hoofdnieuws > F1-wintertesten Bahrein: wat hebben we van de wintertesten geleerd?

F1-wintertesten Bahrein: wat hebben we van de wintertesten geleerd?

De F1-wintertesten zitten erop. Er waren dit jaar slechts drie testdagen voor de teams in de F1. Dat betekende veel werk in een korte tijd. De teams zijn traditioneel zeer mysterieus tijdens de wintertests, ze proberen niet het achterste van hun tong te tonen alvorens het seizoen echt begint. Wat hebben wij na drie dagen geleerd naar aanloop van het nieuwe F1-seizoen? Vandaag hebben we het over vijf teams, morgen, 14 maart, volgt deel twee met de vijf andere teams.

Foto’s: © Formula 1

McLaren

De Britse renstal van Lando Norris en Daniel Ricciardo is een team om in 2021 zeker in de gaten te houden. De McLaren heeft een gloednieuwe achterdiffuser en dat zorgde voor heel wat commotie. McLaren wist de regelgeving voor de vloer van de wagen legaal te omzeilen: hun achter diffuser maakt de achterkant van de auto iets lager terwijl de nieuwe regels het omgekeerde voorschrijven. Hierdoor heeft de McLaren meer downforce achteraan hun F1-bolide, wat zorgt voor extra grip.

Naast die slimme aanpassing heeft het Britse team dit jaar een Mercedes-krachtbron vanaf dit jaar. De McLaren is dus een fel vernieuwde wagen en als we op de testdagen mogen afgaan, is de wagen ook zeer betrouwbaar.

Mercedes

Mercedes-AMG was opvallend stil tijdens de wintertesten, alleen Bottas zette een goeie tijd neer in de driedaagse. Naast technische problemen had de wagen ook op het circuit moeilijkheden. Hamilton had soms moeite om de wagen rond de bochten te werken. De moeilijkheden komen wellicht door de aanpassing van de vloer. Toch is er volgens de zevenvoudige wereldkampioen geen reden tot paniek: “De achterkant van de wagen voelt niet echt geweldig aan door de nieuwe regelgeving, maar we zijn nog steeds op zoek naar de juiste plek. We concentreren ons op het begrijpen van de wagen, het heeft geen zin om ons zorgen te maken.”

AlphaTauri

AlphaTauri is ook een team om in het oog te houden. Het team heeft veel aanpassingen gedaan aan de wagen van 2020. Ook de nieuwe vloer onder de AlphaTauri lijkt een succes te zijn. Pierre Gasly zette enkele snelle tijden neer, de Fransman is ook tevreden met de Honda motor. “De Honda Power Unit werkt tot nu toe erg goed en we hebben nog geen betrouwbaarheidsproblemen gehad, wat geweldig is,” zei Gasly. Ook nieuwkomer Yuki Tsunoda was indrukwekkend in de nieuwe wagen, hij zetten enkele keren de toptijd in de laatste sessie. Uitkijken wat dit duo met de AlphaTauri in 2021 kan doen.

Red Bull

Max Verstappen en Sergio Perez domineerden het testweekend, de twee reden het hele weekend de toptijden. Toch moeten we voorzichtig zijn met de testtijden, teams rijden wel vaker niet op hun best, dat zegt ook Max Verstappen: “Mercedes heeft wel vaker tijdens een test niet de beste tijden gereden. Een team dat zo vaak kampioen geworden is, moet wel de favoriet zijn.” Na jaren van Mercedes dominantie is het aan Red Bull om het vuur aan de schenen te leggen van Hamilton en Bottas.

Aston Martin

Net als de Mercedes bleef Aston Martin op de achtergrond, Vettel en Stroll werkten alle programma’s af en waren daar tevreden mee: “Ik ben heel blij hoe de wagen aanvoelt, de sessies gingen heel goed en we hebben veel bijgeleerd,” zei Lance na afloop van zijn laatste sessie. Door de ‘trage’ tijden, en enkele technische moeilijkheden is het vrij onduidelijk hoe goed de Aston Martin is. Het team was vooral gefocust om de nieuwe wagen te leren kennen.

Morgen, 15 maart volgt deel twee met de andere vijf F1-teams.