Home > #Hoofdnieuws > F1 2021 Road to Bahrein: Alfa Romeo

F1 2021 Road to Bahrein: Alfa Romeo

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px|||||”][et_pb_row _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_column _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Op 26 maart gaat het allemaal weer van start, door coronaperikelen echter nog steeds niet in Australië, zoals jarenlang de gewoonte. Deze keer mag Bahrein het Formule 1 seizoen 2021 openen. Om iedereen bij de les te houden maakt Autosportwereld.be voor u opnieuw een beknopt overzicht van de teams en hun rijders. Vandaag kijken we naar Alfa Romeo. 

                                                                                                                                              foto’s: ©sauber-group.com

Met 125 stuks reed Antonio Giovinazzi voor Alfa Romeo een indrukwekkend aantal rondes bij elkaar op de afgelopen testdagen in Bahrein. De renstal begint zo volop aan seizoen 2021 nadat zij als laatste team hun nieuwe wagen voorstelden. De nieuwe bolide, de C41, werd gepresenteerd in Warschau, Polen, en daar zal de sponsor Orlen, een Poolse oliemaatschappij, niet vreemd aan zijn. Het zorgde ook voor Robert Kubica als testrijder naast de Colombiaanse Tatania Calderon, al fetish testrijder sedert de Sauber dagen van het team.

De geschiedenis

De naam Alfa Romeo torst een zware erfenis met zich mee. Het echte fabrieksteam maakte het goede weer in de beginjaren van de F1. In de eerste twee jaar van Formule 1 (1950 en 1951) werd Alfa Romeo twee keer wereldkampioen met Nino Farina (de eerste wereldkampioen in Formule 1) en de legendarische Juan Manuel Fangio. Ook de Alfetta bleek een van de meest succesvolle racewagens ooit met 47 overwinningen op zijn 54 wedstrijden. Na de reglementswijzigingen in 1952 verdween Alfa Romeo uit de Formule 1. De fabriek maakte later nog zijn opwachting als motorleverancier vooraleer in 1979 als volwaardige constructeur terug te keren. Maar de successen bleven deze keer uit en in 1985 gooide Autodelta, de autosportafdeling van Alfa Romeo de handdoek in de ring. Maar in 2017 zagen we de naam van de Italiaanse constructeur terug. Wel even opmerken dat het huidige team weinig of niets te maken heeft met het oorspronkelijke fabrieksteam. Alfa Romeo is een “sticker/plak” operatie, eerst via het Zwitserse Sauber team, in samenwerking met Ferrari, en vanaf 2018 als zelfstandig team (dat nog steeds quasi een kopie is van het Sauber team).

Het team in 2021

De nieuwe C41 kreeg een hertekende neus en dat kostte Alfa Romeo twee “jetons” van hun spaarpot aan ontwikkelingen. Er wordt dan ook verwacht dat het team, in het licht van de komende reglementswijzigingen, geen verdere updates meer zal maken voor 2022. Met de Ferrari motor en rijders Raikkonen en Giovinazzi wordt er gekozen voor de status quo. Of dat verstandig is als team dat derde laatste eindigde in het kampioenschap, valt nog af te wachten.

De rijders

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” column_structure=”1_3,2_3″][et_pb_column _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” type=”1_3″][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2021/03/1968x1344_GIO_Portrait02_close-1-1400×956-1.jpg” _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” title_text=”1968x1344_GIO_Portrait02_close-1-1400×956″ hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Antonio Giovinazzi

De Italiaanse kart-virtuoos liep in het vervolg van zijn carriere de prijzen wat mis. Toch wordt hij in 2017 aangeduid als reserverijder bij Ferrari en mag hij de geblesseerde Wehrlein vervangen bij Sauber. Giovinazzi wordt gelijk F1 rijder maar moet in 2018 een stap terug doen als reserverijder. In 2019 is hij terug, als titularis bij Alfa Romeo waar hij straks een derde seizoen naast Kimi Raikkonen mag beginnen.

De statistieken:
geboren in 1993 | Europees vicekampioen F3 2015, F2 vicekampioen 2017 | GP’s: 53 – pole’s: 0 (beste: 7de) – zeges: 0 (beste: 5de)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” column_structure=”1_3,2_3″][et_pb_column _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” type=”1_3″][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2021/03/1968x1344_RAI_Portrait02_close-1400×956-1.jpg” _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” title_text=”1968x1344_RAI_Portrait02_close-1400×956″ hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Kimi Raikkonen

De eigenzinnige Kimi Raikkonen, die van beknopte oneliners zijn handelsmerk maakte, is ondertussen wat de “bompa” van de paddock geworden. De Fin maakte een meteoorstart in de F1 na amper 23 autosportwedstrijden in totaal. Hij kende zijn gloriedagen bij McLaren, Lotus Renault en Ferrari, maar lijkt in zijn prepensioen best gelukkig bij het bescheiden Alfa Romeo. Hij begint straks zijn 19de seizoen, misschien wordt het zijn laatste, misschien ook niet, maar in alle geval is de gevatte Fin ergens in het seizoen, vroeg of laat, altijd een garantie voor een of ander exploot.

De statistieken:
geboren in 1979 | F1 wereldkampioen 2007 | GP’s: 330 – pole’s: 18 (eerste: Nurburgring 2003) – zeges: 21 (eerste: Maleisië 2003)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]