De mechanica van emoties, dat vertelt de brochure van de Alfa Romeo Stelvio. En ja, Alfa Romeo is emotie, al eeuwen, zoals het hoort bij een Italiaanse auto. Maar laat die Italiaanse SUV bovendien ook nog eens een steengoede auto zijn en dan zijn we bij Alfa Romeo anno 2021.
Autosportwereld.be heeft een zwak voor coupés, voor ultrasportieve sedans, zoals de Giulia GTA of nog voor GT’s. SUV’s, die liggen soms wat moeilijker, misschien niet zozeer van hun minder sportieve aspiraties, dan wel omwille van het imago dat ze soms toch wel meesleuren, net als de vaak overtollige kilo’s, die volgens wijlen Colin Champman de vijand van rijplezier waren.
Alfa Romeo helpt die kloof echter te overbruggen, want de Stelvio is een elegante wagen, met klasse zonder patserig te worden. De Stelvio heeft een vloeiend design, een beetje minimalistisch en net dat doet wonderen bij een SUV. Binnenin ademt de wagen de typische sfeer van Alfa Romeo uit, met een mooie uitrusting en voldoende, maar niet te opdringerige rijhulpsystemen en een heerlijk rijcomfort.
Karting met een SUV
Deze versie van de Stelvio is de 210 pk-sterke 2.2 liter diesel met vierwielaandrijving en dat zorgt voor een pittige auto, met een stevig koppel van 470 Nm. De wegligging van de Alfa is prima, neen meer dan dat, bij een onderhoudend tempo en in de ‘d’-modus (keuze tussen… d, n en a voor dynamic, natural en advanced), lijkt deze 1745 kilogram zware Stelvio net een kart. De auto is snedig, ligt perfect op de weg en haalt de grijns boven die je eerder bij een ander type wagen zou verwachten.
Deze Alfa Romeo Stelvio biedt alle klassieke voordelen een SUV, maar met het rijplezier van een veel sportievere wagen en de Italiaan kan met sprekend gemak de Duitse concurrentie uitdagen en als het moet ook achter zich laten.