Het is een goede gewoonte om de Formule 1 eens om de zoveel tijd op de dissectietafel te leggen. Fijn, laten we dat even doen…
(foto: TOM, onder CC BY-SA 3.0 op commons.wikimedia.org)
De recente discussie over de mogelijke komst van “sprintraces”, naar analogie met zovele opstapformules, geeft aan dat de F1 nog steeds op zoek is naar zijn identiteit. En dat is een probleem dat een beetje dieper zit dan diffusers en kleurenschema’s…
Die wanhopige zoektocht leidt tot vreemde situaties. Neem nu de komst van de “nieuwe” teams Aston Martin en Alpine. Opnieuw een halfslachtige poging om een link te maken met het sportieve verleden, maar dan stijl 21ste eeuw. Lees: een mengelmoesje dat met veel hype wordt opgeklopt.
De geschiedenis
Aston Martin. Het zullen enkel de alleroudste F1 fans zijn die nog herinneringen hebben aan het F1 project van de Britse constructeur, dat een kort leven was beschoren eind de jaren vijftig van de vorige eeuw. Als succesvolle sportwagen constructeur pakte Aston Martin uit met plannen voor de F1 in 1957. De Aston Martin DBR4 met 2.5 liter, 6 cylinder in lijn motor, debuteerde uiteindelijk in de Nederlandse Grand Prix in 1959. De Amerikaan Carroll Shelby en de Brit Roy Salvadori kenden veel pech. De oefening werd met de DBR5 overgedaan in 1960 maar Aston Martin gooide de handdoek na dat seizoen en verliet roemloos en puntenloos de F1 circuits.
Aston Martin: de F1 hype
2021 dan. Aston Martin maakt een glorieuze comeback. Heus? Het is nu het project van een Joegoslavisch-Canadese miljardair, die een voormalig Indisch team omturnde tot Mercedes B-team, inclusief de Duitse motoren en dito rijder, voorzien van de nodige Aston Martin stickers en bijhorende merchandise. Sterker nog. De naam Aston Martin siert ook nog steeds de wagens van Red Bull, die uiteraard voorzien zijn van Honda motoren.
Het zal ons allemaal wel ten goede komen. Daar niet van. Maar als manier om opnieuw met het verleden aan te knopen zijn het op zijn minst “wazige” pogingen. Al zal het wel leiden naar enkele mooie kleurenschema’s en wat leuke retro-merchandise.