Nadat ze hun iconisch partnership in 2019 weer nieuw leven inbliezen, gaan Goodyear en Brabham Automotive eens te meer samenwerken en dat om de BT62R voor de openbare weg met Eagle F1 SuperSport RS banden uit te rusten.
Een rijke geschiedenis in motorsport
De legendarische Brabham familie heeft een ware legende gecreëerd in de wereld van de motorsport. De Patriarch Sir Jack is en blijft de enige rijder die ooit wereldkampioen F1 aan het stuur van zijn eigen wagen werd en met drie wereldtitels behoort hij de tot de allergrootsten in de geschiedenis van de sport.
Drie generaties lang was er succes voor de familie. Zo behaalde David, de zoon van Jack, successen in diverse kampioenschappen voor sportwagens, met onder meer een zege in de iconische 24 uur van Le Mans. Het is David die vandaag het voortouw neemt bij de revival van het iconische merk en dat samen met één van de historische partners.
De Brabham organisatie startte in 1962 en een eerste overeenkomst met Goodyear volgde drie jaar later. Sir Jack’s legendarische BT19 werd de te kloppen wagen in de F1 van 1966, het jaar van zijn derde en laatste titel. Sir Jack legde de basis van zijn titel halverwege het seizoen, met vier opeenvolgende zeges, waaronder die op het golvende circuit van Brands Hatch en de angstaanjagende Nürburgring Nordschleife. Brabham behaalde dat seizoen overigens de dubbel, met de titel voor de rijders en de constructeurs. Die laatste werd tijdens de thuisrace van Goodyear in Watkins Glen veiliggesteld.
De combinatie van Brabham en Goodyear bleef succesvol tot begin jaren ’80, daar waar Goodyear daarnaast een hand zou hebben in meer dan 50 F1-wereldtitels voor rijders en constructeurs. Het merk behaalde tot in 1997 nog honderden zeges.
Lancering BT62 track car in 2019
In 2019 kwamen Brabham Automotive en Goodyear weer samen op een circuit. De Brabham BT62 voor trackdays is de reïncarnatie van de racetraditie van de familie. De wagen is goed voor 700 pk, heeft een lichtgewicht transmissie met zes versnellingen en beantwoordt aerodynamisch aan dezelfde filosofie als iedere succesvolle racewagen.
(foto onder (vlnr): Brabham BT20, David Brabham, Brabham BT62)
De wagen is ook vandaag al een winnaar. David reed naar de zege in de eerste race van de BT62, samen met Will Powell en dat tijdens de Britcar “Race into the Night”, een wedstrijd voor sportswagens, touringcars en productiewagens. Dit alles voltrok zich op een doorweekt Brands Hatch circuit.
“Op het ogenblik dat we de BT62 lanceerden, was dat als de ultieme wagen voor trackdays”, vertelt David Brabham. “Als je naar de enorme nalatenschap van Brabham in de Formule 1 kijkt, dan zag ik het als mijn plicht om de naam weer tot leven te brengen. En plots was daar het idee om weer te racen… en we wonnen.”
“We zochten contact met Goodyear, deden een test, probeerden de F1 SuperSport banden en het was een perfecte match. De balans tussen de wagen en de rijders was net dat wat we zochten en dat resulteerde in de zege.”
Brabham BT62R: een racewagen voor de openbare weg
Dat geldt ook voor de banden van Goodyear die voor de wegversie van de BT62 – de BT62R – uitgekozen werden. Deze wagen biedt een complex evenwicht, met name dat van prestaties op een circuit en comfort voor dagdagelijks gebruik en behoudt heel wat van de eigenschappen van de racevariant, ondanks het feit dat de auto aangepast is aan het gebruik op de openbare weg. Een stadsweg of een autostrade vereisen immers andere eigenschappen van een band dan wat ze vragen op een circuit.
Hier biedt de Goodyear’s Eagle F1 SuperSport RS de ideale oplossing voor een dergelijke uitdaging. Deze banden zij zo ontworpen dat ze de gevraagde prestaties voor een circuit leveren en tegelijkertijd geschikt zijn voor alledaagse wegen. Dat laatste is iets waar racebanden uiteraard niet tot hun recht komen. Goodyear is zo de perfecte reisgezel voor de BT62R.
(foto onder: Brabham BT26R en David Brabham)
“Racen zit in het DNA van Goodyear en Brabham. Het is een perfect platform voor beide merken om samen te werken”, aldus Ben Crawley, Directeur Motorsports van Goodyear Europe. “Als Goodyear een band ontwikkelt voor een racewagen dan is dat volgens de normen van de competitie. Als we dat vertalen naar een wagen zoals de BT62R, doen we voor de ontwikkeling van onze Eagle F1 SuperSport RS een beroep op die expertise.”
Meer dan 50 jaar na de wereldtitels van Sir Jack met Goodyear, is de ultieme droom van David om het merk weer op de startgrid van Le Mans te krijgen, net zoals hij weer historische zeges wil behalen. Goodyear is al sterk vertegenwoordigd in de wereld van de uithoudingsraces, als unieke bandenleverancier van de zeer competitieve LMP2-klasse. Een nieuw succes voor Brabham en Goodyear samen, is dan ook meer dan zomaar een droom.
David sluit dan ook graag af: “de relatie tussen Goodyear, mijn vader en de autosporthistoriek van Brabham is de basis voor het ontwerpen van deze BT62R. De naam weer op de weg krijgen en kunnen vaststellen waar we vandaag staan, betekent heel wat voor de familie en voor mij.”
“Het is jammer dat mijn vader dit niet meer mag meemaken, maar ik ben er zeker van dat hij gelukkig zou zijn. Het partnership tussen Goodyear en Brabham Automotive voor de wagen op de racetrack en de openbare weg is erg belangrijk.”