Home > Industrie > Elektrisch, sportief en vooruitstrevend: de Audi e-tron GT

Elektrisch, sportief en vooruitstrevend: de Audi e-tron GT

Met de e-tron GT toont Audi aan hoe fascinerend elektrische mobiliteit zal zijn. De vierdeurs coupé combineert een expressief design met een krachtige aandrijving en een dynamisch rijgedrag. Dit is het begin van een nieuw tijdperk, het gran turismo van de toekomst.

Het is een Audi die de wereld nog nooit heeft gezien: met de e-tron GT toont het merk zijn plannen om vorm te geven aan een emotionele en fascinerende toekomst van mobiliteit. Twee modellen van de gran turismo met volledig elektrische aandrijving komen in februari 2021 gelijktijdig op de markt: de e-tron GT quattro (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100km: 21,6-19,9 (WLTP), 19,6-18,8 (NEDC) ; gemiddelde CO2 uitstoot in g/km: 0 )en de RS e-tron GT (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100km: 22,5-20,6 (WLTP), 20,2 -19,3 (NEDC) ; gemiddelde CO2 uitstoot in g/km: 0 ). Beide modellen zijn krachtig, snel en dynamisch, en beide hebben nul lokale uitstoot. Al deze kwaliteiten samen vormen een sterk karakter dat een nieuwe interpretatie geeft aan het idee van gran turismo.

Het koetswerk van de Audi e-tron GT is een dynamisch kunstwerk. Elk oppervlak en lijn zijn harmonieus, van de koplampen, die optioneel verkrijgbaar zijn met laserlicht, tot de grote diffusor aan de achterzijde. Samen vormen de details een sculptuur die eruit ziet alsof ze door de wind is gevormd. De koetswerklijn is uiterst aerodynamisch, en de weerstandscoëfficiënt bedraagt maar 0,24. Ook het interieur past in een klassiek gran turismo design: de bestuurders- en passagiersstoel vooraan zijn sportief laag geplaatst en gescheiden door een brede middenconsole, en de achterbank biedt voldoende ruimte, zelfs voor volwassenen. De progressieve elegantie van het interieurdesign benadrukt het vooruitstrevende karakter van de auto.

Een gran turismo is een sportieve touring car met een uitstekend dynamisch rijgedrag, die zelfverzekerd over de wegen zweeft. De Audi e-tron GT deelt dit karakter. Afhankelijk van het model bedraagt het vermogen van de elektromotoren 350 kW (476 pk) of 440 kW (598 pk), waardoor ook dynamische pieken mogelijk zijn. Het rijbereik tot 487 kilometer (volgens WLTP), dat mogelijk wordt gemaakt door de batterij en zijn nettocapaciteit van 85 kWh, is ook belangrijk. De 800-volt technologie maakt snel laden met gelijkstroom mogelijk met een vermogen tot 270 kW. Ook de ophanging steunt op het evenwicht tussen dynamiek en comfort, dankzij technologieën zoals Audi drive select, vierwielbesturing, gecontroleerde demping, driekamerluchtvering, elektrische vierwielaandrijving en het sperdifferentieel op de achteras. De wielmaten gaan tot 21 duim en de remschijven – die optioneel koolstofkeramisch verkrijgbaar zijn – hebben een diameter tot 420 millimeter.

Zoals alle Audi-modellen is de e-tron GT volledig geconnecteerd. Het infotainment, de online diensten van Audi connect en de rijhulpsystemen zijn ultramodern. En omdat zo een dynamische kunstwerk ook goed moet klinken, heeft Audi voor de e-tron GT een uniek geluid gecomponeerd. Het klinkt krachtig en vooruitstrevend – zoals een echte Audi.

De Audi e-tron GT quattro is verkrijgbaar vanaf 102.900 euro en de RS e-tron GT vanaf 143.200 euro.

Feiten en cijfers

De Audi e-tron GT quattro en de Audi RS e-tron GT

Positiebepaling

  • Herinterpretatie van de gran turismo-filosofie: vierdeurs coupé met een elegant en dynamisch design en krachtige elektrische aandrijving; veel vertrouwen op lange afstanden en in het dagelijks verkeer
  • RS e-tron GT als speerpunt van elektrificatie bij Audi en Audi Sport GmbH
  • Een emotioneel karakteristieke auto en een perspectief naar toekomstig design

Exterieur design, aerodynamica en koetswerk

  • Gran turismo design verder ontwikkeld onder de vlag van elektrische mobiliteit: sportiviteit en comfort gaan samen met duurzaamheid
  • Sportieve afmetingen: grote wielen, grote spoorbreedte, vlak silhouet, lange wielbasis
  • Vloeiende designtaal als nieuw designkenmerk: esthetiek vloeit voort uit efficiëntie
  • Sculptureel design: een naar beneden gebogen Singleframe-radiatorrooster in koetswerkkleur; zeer kenmerkende quattro karakterlijnen; een vlakke cabine met een aflopende daklijn; achterkant met diepe inkepingen
  • De lage weerstandscoëfficiënt van slechts 0,24 zorgt voor een hoge efficiëntie en een groot rijbereik; actieve aerodynamica met schakelbare luchtinlaten voor remmen en radiatoren, evenals een achterspoiler die in meerdere fasen kan worden uitgeklapt; gesloten bodembescherming en brede diffusor
  • Hoge stijfheid en botsveiligheid dankzij ultrasterk staal in de passagierscel en een versterkende batterijbehuizing; aluminium buitenlaag
  • Lengte: 4,99 meter; breedte: 1,96 meter; hoogte: slechts 1,41 meter; vlakke koetswerklijn; bagageruimte met een volume van 405 liter achterin (366 liter voor het RS- model)

Koplampen en lichten

  • Matrix LED-koplampen zijn standaard in de RS e-tron GT en beschikbaar als optie in de e-tron GT quattro
  • Matrix LED-koplampen met Audi laserlicht zijn als optie verkrijgbaar voor beide modellen; ze verdubbelen de reikwijdte van het grootlicht
  • Achterlichten met lichtband; dynamische coming home and leaving home animaties in combinatie met koplampen van topklasse

Interieurdesign en interieur

  • Instrumentenbord gericht op de bestuurder en monoposto-karakter, open gevoel van ruimte
  • Lage zitpositie en breed middenconsole; achterbank is ook geschikt voor volwassenen
  • Duurzaamheid gaat samen met sportiviteit en comfort: ledervrije interieurs, bekleding gemaakt met een hoog percentage gerecycled materiaal
  • Er zijn drie zetel varianten en verschillende designpakketten.

Aandrijving en recuperatie

  • Elektrische vierwielaandrijving met een permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM) op de voor- en achteras; tweeversnellingsbak op de achteras
  • De Audi e-tron GT quattro heeft een totaal vermogen van 350 kW (476 pk) en 630 Nm koppel (in boost modus 640 Nm), terwijl de RS e-tron GT 440 kW (598 pk) en 830 Nm koppel levert; de launch control zorgt voor een boost van 390 kW (530 pk) of 475 kW (646 pk) gedurende maximum 2,5 seconden
  • 0-100 km/u in 4,1 of 3,3 seconden (RS-model);
  • Topsnelheid van 245 km/u voor de e-tron GT quattro en 250 km/u voor het RS-model
  • Intelligente regeling van freewheelen en recuperatie, remrecuperatie tot 265 kW

Batterij en thermomanagement

  • Lithium-ionbatterij met een netto-energiecapaciteit van 85 kWh (bruto 93 kWh) en een spanningsniveau van 800 volt; 396 zakcellen in 33 modules
  • Laden met wisselstroom met een vermogen van 11 kW is standaard en met 22 kW zal kort na de marktintroductie beschikbaar zijn; laden met gelijkstroom met een vermogen tot 270 kW is standaard
  • Rijbereik tot 487 km met één oplading in WLTP (Audi e-tron GT quattro); zeer korte oplaadtijden: slechts vijf minuten voor een afstand van ongeveer 100 km.
  • Uitgekiend thermomanagement met vier koelcircuits, efficiënte warmtepomp is standaard; voorconditionering voor snel gelijkstroom opladen op de weg
  • e-tron Charging Service met ongeveer 200.000 oplaadpunten in Europa en interessante tarieven

Ophanging

  • Laag zwaartepunt en uitstekende verdeling van de asbelasting dankzij de montagepositie van de batterij en de opstelling van de elektromotoren
  • Standaard: gecontroleerde demping, sperdifferentieel op de achteras, rijdynamiek systeem Audi drive select
  • Optioneel (standaard in het RS-model): gecontroleerd sperdifferentieel op de achteras en adaptieve luchtophanging met driekamertechnologie; optioneel voor beide modellen: vierwielbesturing
  • Remschijven met wolfraamcarbide laag als optie (standaard in het RS-model); remschijven van koolstofvezel-keramiek optioneel voor beide modellen
  • 19- tot 21-duimswielen, meestal in aero design; 20- en 21-duimswielen met aero lamellen

Rijhulpsystemen

  • Audi pre sense veiligheidssystemen zijn standaard; optionele Tour, City en Park pakketten; adaptieve cruise assist en (afstandsbediende) park assist plus als hoogtepunten

e-tron sportgeluid

  • Het standaard AVAS-geluid is meer sonoor dan wettelijk voorgeschreven
  • Optioneel e-tron sportgeluid (standaard voor de RS e-tron GT) voor extra buiten- en binnengeluid, afhankelijk van de Audi drive select instelling

Bediening en beeldschermen

  • Audi virtual cockpit plus (12,3 duim) en MMI aanraakscherm (10,1 duim) zijn standaard, plus natuurlijke spraakbediening met online verbinding; head-updisplay optioneel; personalisatie is standaard

Infotainment en Audi connect

  • MMI navigatie plus met Wi-Fi hotspot is standaard, intelligente navigatie met e-tron-specifieke functies
  • Uitgebreid aanbod van Audi connect-diensten; e-tron routeplanner voor het berekenen van de snelste route met de kortst mogelijke oplaadstops bij krachtige gelijkstroom-oplaadpunten
  • Audi phone box en Bang & Olufsen premium sound system (standaard voor het RS-model) zijn opties

Vakmanschap gaat hand-in-hand met slimme fabriek

  • De productie van de e-tron GT bij Audi Böllinger Höfe op de productielocatie Neckarsulm, is een combinatie van slimme fabriekstechnologie en vakmanschap
  • Koolstofneutrale productie, gebruik van eco-elektriciteit en biogas
  • Onafhankelijk, innovatief koetswerkatelier, gedeelde assemblagelijn met de Audi R8