Het aftellen is begonnen… In de nasleep van de Goodwood Revival, die dit weekend absolute records brak, staat de Spa Six Hours in de startblokken voor een mooi hoofdstuk in de geschiedenis van het mooiste circuit van de wereld. Eens te meer heeft het team van Roadbook, een 100% Pure Historic Racing meeting op poten gezet met het beste van de internationale historische series. Het publiek zal de bolides die de geschiedenis van de autosport mee hebben geschreven, ruiken, voelen en horen. Het gaat dan over Formule 1, prototypes, GT en toerwagens. Niet minder dan 12 verschillende competities brengen meer dan 650 wagens op de piste, voor wat een waar hoogtepunt in het seizoen is.
Ere wie ere toekomt, en dus beginnen we met het hoogtepunt van het weekend, de proef ook die zijn naam aan de meeting gaf: de Spa Six Hours Endurance, traditioneel op het programma tussen 16u00 en 22u00 op zaterdag. Met niet minder dan 120 wagens op de startgrid, zal het spektakel indrukwekkend zijn. Voor de 25ste editie van de race zelf, staan er niet minder dan 15 Ford GT40 aan de start, met aan het stuur de experten van het genre, maar ook Rob Huff, ex-wereldkampioen WTCC en Andy Wallace, oud-winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 1988.
Wie kan er tegen deze armada GT40 ingaan? Wel daarvoor rekenen we op de Jaguar E Type – met onder meer de Top Gear presentator Chris Harris -, de spectaculaire Shelby Cobra (met een Daytona versie voor de familie Hart samen met Pastorelli en de ééntje voor de Belgen Dumolin-Van Riet-Bouvy), een Ferrari 250 GT en de machtige Aston Martin DB4 GT DP214. Niets dan schoon volk dus…
Ook de rest van het programma is navenant met een schitterende collectie historische bolides en een ongeziene variëteit. De F1 van de jaren ’70 en ’80 uit de FIA Masters Historic Formula One Championship bieden weer een gevecht tussen Williams, Lotus, Brabham, Ligier, Arrows, Tyrrell, McLaren, maar ook Ensign, Shadow, Hesketh, March en zelfs ATS – met de Belgen Loïc Deman en Christophe d’Ansembourg bij de favorieten! -. Twee nieuwe reeksen trekken zeker ook de nodige aandacht, te beginnen met de Masters Endurance Legend, waar we onder meer een Audi R8 LMP1, Pescarolo LMP1, Peugeot 908 (met een zekere Nicolas Minassian aan het stuur), Lola Aston Martin DBR1-2, Courage LC75… Het zijn meer moderne machines, maar ze behoren wel tot het autosportverleden.
De Jaguar Classic Challenge, is dan weer een organisatie van het moederhuis, met zonder meer enkele mooie E-Type aan de start, naast andere legendarische modellen van het merk!
Nog ‘Masters’ zien we met de FIA Historic Sports Car Championship waar… een Ferrari 512 het opneemt tegen Lola T70, Chevron B19, McLaren M1A en M6B… In de Gentlemen Drivers Pre-66 GT, zijn er de Shelby Cobra (met een Daytona!) die als favoriet vertrekken, tegen de onder meer de opvallende Lotus XI GT ‘Breadvan’ die absoluut niet onopgemerkt gaat blijven.
De Woodcote Trophy en de Stirling Moss Trophy doen het dan weer met Lotus 15 en 11, Jaguar C-Type en D-Type, Lister Knobbly en Costin, Aston Martin DB2 en DB3, Maserati 300 S en andere Frazer Nash. De amateurs van toerwagens vinden hun ding in de strijd tussen de ‘dikke’ wagens zoals Ford Falcon en Mustang, Mercury Comet Cyclone… in de Masters Pre-66 Touring Cars, of bij de U2TC (minder dan 2 liter), waar Ford Cortina Lotus, Alfa Romeo Sprint GTA, BMW 1800 TISA en… Austin Cooper S de hoofdmacht uitmaken!
Ook de Historic Sports Car Club is indrukwekkend met de Lola, Lotus, Chevron en Osella die ooit de top van de sportwagens uitmaakten en in de Spa One Hour zien we onder meer een handvol BMW 3.0 CSL!