Eind 2020 kreeg de Fiat Panda een opfrisbeurt qua stijl en inhoud. De nieuwe Panda is dus de natuurlijke evolutie van een uitvinding die al 40 jaar synoniem staat voor charme, gebruiksgemak en veelzijdigheid. De Panda is dit alles en nog veel meer: een symbool van vrijheid om te reizen, een “vector” van emoties en herinneringen, maar ook een ingenieus product dat deel uitmaakt van het collectieve geheugen, een symbool van Italiaanse creativiteit.
Nieuwe Panda Sport
Om zijn aantrekkingskracht nog te versterken, brengt Fiat nu een nieuwe variant van de meest veelzijdige compacte auto op de markt. De nieuwe Panda Sport, die zich richt tot een jong en dynamisch publiek, onderscheidt zich door zijn exclusieve styling: hij is voorzien van nieuwe tweekleurige 16″ lichtmetalen velgen “Sport” met zwarte en rode details; handgrepen en spiegelbehuizingen in dezelfde kleur als de carrosserie, op aanvraag in glanzend zwart in combinatie met een zwart dak; en een exclusief “Sport”-logo in chroom op de voorste zijvleugels boven de richtingaanwijzer. Een nieuwe en exclusieve Matt Grey kleurstelling is eveneens beschikbaar.
Dezelfde gedurfde kenmerken zijn terug te vinden in het interieur, met als hoogtepunten het nieuwe titaniumkleurige dashboard, specifieke eco-lederen deurpanelen, een zwarte dakhemel en nieuwe stoelen met donkergrijze bekleding, voorzien van techno-lederen details in combinatie met bekledingstextiel en rode stiksels. En voor de klant die een nog gedurfder imago wil, kan de Nieuwe Panda Sport op verzoek worden uitgerust met het Pandemonio Pack – een duidelijke hommage aan de kit die in 2006 op de Panda 100 HP werd gelanceerd – met onder meer rode remklauwen, zwart getinte achterruiten en het nieuwe technoleren stuurwiel met rode stiksels. Tot de standaarduitrusting van het model behoort voor het eerst de nieuwe 7″ touchscreen radio met digitaal DAB-systeem, geconfigureerd voor Apple CarPlay™ en Android Auto™, voor een volledige integratie van de smartphone, die in een handige houder boven de radio kan worden geplaatst.
Tot slot is de nieuwe Panda Sport uitgerust met de Mild Hybrid-benzinemotor, die de nieuwe 1-liter driecilindermotor (51,5 kW) met 70 pk (51,5 kW) uit de FireFly-familie (Euro 6D Final) combineert met een BSG-elektromotor (Belt-integrated Starter Generator). Deze laatste recupereert energie tijdens het remmen en vertragen, slaat die op in een lithiumbatterij met een capaciteit van 11 Ah en gebruikt die, bij een maximumvermogen van 3,6 kW, om de motor opnieuw te starten in de Stop & Start-modus en om de acceleratie te bevorderen.
Een nieuw lid van de functionele Fiat-familie
De nieuwe Panda Sport maakt deel uit van de “Fiat Functional Family”, die bestaat uit de nieuwe Panda en de nieuwe Tipo, waardoor het merk nog democratischer en inclusiever wordt en iedereen de mogelijkheid krijgt om de versie van de nieuwe Panda of de nieuwe Tipo te kiezen die het best past bij de verschillende levensstijlen en dagelijkse behoeften van gezinnen, of ze nu jong of oud zijn, stadsbewoners of liefhebbers van uitstapjes in open lucht. Zoveel gezinnen, allemaal verschillend, maar die dagelijks grote of kleine “missies” uitvoeren: boodschappen doen, hun kinderen naar school of naar kantoor brengen, maar die ook graag buiten de stad reizen.
Om dit concept in de praktijk te brengen en de klanten een veelzijdig aanbod te doen, heeft Fiat een reeks versies van de nieuwe Panda ontworpen, aangepast aan de specifieke behoeften van elke persoon. Vijf versies die overeenkomen met vijf verschillende werelden: Panda, Panda City Life, Panda City Cross, Panda Cross en Panda Sport. Deze vijf afwerkingsniveaus komen overeen met specifieke types van klanten die volledig tevreden kunnen worden gesteld door de technische en stilistische kenmerken van de Nieuwe Panda.
Wat motoren betreft, kunnen klanten kiezen tussen de 70pk 1.0 FireFly Hybrid of de 0.9 TwinAir CNG TwinAir uit het gamma van de New Panda. De Panda is uiteraard verkrijgbaar met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving, wat hem tot één van de meest democratische SUV’s op de markt maakt, die het leven van de gebruikers op ruwe wegen of in winterse omstandigheden vergemakkelijkt.
De Panda: een succesverhaal van Fiat
De cijfers van de Fiat Panda zijn veelzeggend: in zijn eerste 40 jaar heeft hij de harten van vele gebruikers veroverd door talrijke records te breken: 8 jaar op rij best-seller in Italië en leider – met de 500 – in Europa op de markt van de stadsauto’s (segment A), met meer dan 300.000 verkochte exemplaren per jaar. Maar dat is niet alles. In 2020 noteerde de Fiat Panda de beste groei in zijn segment, +3,7% ten opzichte van de verkoop in 2019, en het hoogste marktaandeel in zijn segment van 2012 tot nu toe: 17,8% in Europa en 49,1% in Italië. Deze indrukwekkende figuren tonen aan hoe het model deel uitmaakt van het collectieve onbewuste, vol functionele en emotionele waarde, en zich opwerpt als een symbool van bewegingsvrijheid.
De nieuwe Panda is de enige stadsauto in zijn segment met een volledig aanbod van transmissies (4×2 en 4×4) en motoren (benzine en hybride). Alles verpakt in een vertrouwde, robuuste en geruststellende “vorm” die onmiddellijk charme en medeplichtigheid oproept, zowel in de stad als op de steilste berghellingen. Om nog maar te zwijgen van de bijzondere kenmerken die hem een reputatie van wereldklasse hebben bezorgd: compacte buitenafmetingen, een grote modulaire binnenruimte en originele kleurencombinaties.