Na de Dakar is het deze week tijd voor de 89ste editie van de Rally van Monte-Carlo. Aan de start verschijnen ook meerdere Belgen, veertien om exact te zijn en drie wagens komen van het team van Pieter Tsjoen Racing. De ‘boss’ himself doet het als corijder van de Nederlander Kevin Abbring in een Volkswagen Polo GTi en het team zet verder twee gloednieuwe Renault Clio rally5 in voor Tim Van Parijs en Kurt Heyndrickx enerzijds en Benoît Verlinde en Jochem Claerhout anderzijds.
“Dat is geweldig, met zo’n groep”, vertelt Tsjoen na de testdag van zondag, voorafgaand aan de wedstrijd zelf die officieel op donderdag van start zal gaan en over een week, op zondag, eindigt. “We zijn met 19 mensen voor de drie wagens en gezien er geen supporters toegelaten zijn, is het wel fijn om dit avontuur samen te beleven. De Monte-Carlo is een icoon, maar hier en daar hoor je dat de wedstrijd misschien geen 10 of 15 jaar meer zal kunnen georganiseerd worden en daarom hebben we gezamenlijk besloten om het dit jaar te doen met de hele groep.”
De sportieve ambities zijn heel verschillend. “Voor de twee teams met de voorwielaangedreven Renault Clio is de opdracht om zaterdagavond in de top 50 te staan, want alleen de 50 best geplaatste wagens mogen naar de mythische slotdag. Er starten 84 wagens, waarvan 53 vierwielaangedreven auto’s, dus hun opdracht zal zeker niet eenvoudig zijn, zeker omwille van de zeer winterse omstandigheden. Kevin en ik gaan voor een top 10 in de R5-klasse, met een top 20 algemeen in het achterhoofd. Het wordt een zeer moeilijke wedstrijd, vooral omdat wij door een speling van het reglement niet met prioritaire ‘ouvreurs’ mogen rijden, een team dat eigenlijk enkele uren voor de rally gaat verkennen. In de Monte-Carlo, gezien de zeer wisselende weersomstandigheden, is dat belangrijk, maar wij zullen het zonder moeten doen.”