Voor Bert en Stienes Longin, Peter Guelinckx en Stijn Lowette is het autosportseizoen 2021 op de best mogelijke manier begonnen. Onder leiding van team manager Anthony Kumpen reden ze met de BMW M2 CS Racing van PK Carsport naar de zege in de TCX-klasse in de 24 uur van Dubai. Degelijke en constante rondetijden en een betrouwbare bolide maakten uiteindelijk het verschil.
De 15de editie van de 24 uur van Dubai bevestigde de reputatie van de etmaalrace in de woestijn. Het drukke verkeer (meer dan 50 wagens aan de start), meer dan 13 uur in de duisternis racen en een technische omloop zorgden er ook dit keer voor dat mens en machine zwaar op de proef werden gesteld.
“We kregen al relatief vroeg in de wedstrijd te maken met een nukkige benzinepomp”, begint Stienes Longin het wedstrijdrelaas van de #208 BMW. “Niet vergeten dat dit de eerste 24 uurs-race voor deze BMW was en de data over het brandstofverbruik nog wat moesten worden aangepast. Het team wist het snel op te lossen, en we konden meteen aan een inhaalrace beginnen.”
Dat bleek niet evident, zeker door het drukke verkeer op de vijf kilometer lange Dubai Autodrome. In de nachtelijke uren leidde dat tot een klein contact met een andere wagen, wat de nodige herstellingen veroorzaakte.
“Op zes uur van het eind lagen we nog derde in de TCX-klasse, maar dan zijn we beginnen doorduwen”, vervolgt Longin jr. “De betrouwbaarheid van de BMW speelde uiteindelijk een grote rol, want terwijl onze concurrenten op hun beurt wat tijd verloren, konden wij zonder problemen doorstomen naar de finish.”
Uiteindelijk ging de zwartblauwe BMW met zeven ronden voorsprong op zijn naaste belager, de Ginetta van CWS Engineering, over de streep. Het PK Carsport-kwartet finishte ook zesde van alle toerwagens en op een mooie 25ste plaats algemeen.
“Dit had ik niet durven dromen of hopen”, glunderde Peter Guelinckx na afloop van zijn allereerste 24 uurs-race. “Ik heb een paar hordes moeten weten te overwinnen. Rekening houden met de GT3’s die aan hun eigen race bezig zijn is één ding, maar ’s nachts aan het stuur zitten valt ook niet te onderschatten. Dankzij de ervaring en goede raad van Stienes en Bert is dat echter allemaal schitterend gelukt. Dit smaakt naar meer!”
Ook Stijn Lowette was uiteraard in de wolken, al beleefde hij niet meteen een rustige nacht. “Ik werd op het voorwiel aangetikt door een GT3, waardoor het stuur 45 graden scheef kwam te staan. Anthony vroeg of de auto nog reed, en omdat dat het geval was, heb ik de rest van mijn stint met dat scheef stuur afgewerkt. Niet makkelijk als de GT3’s met de snelle fabrieksrijders aan het stuur je links en rechts rond de oren vliegen. Het vervangen van de stuurstang kostte uiteindelijk nog 20 minuten. Dat we die achterstand uiteindelijk nog hebben kunnen ombuigen in een overwinning maakt het eigenlijk nog mooier.”
En het kan misschien een beetje verrassen, maar de man die in zijn carrière al bijna overal heeft geracet en gewonnen, was misschien wel de meest trotse van de winnaars. “Ja, hier ben ik erg fier op”, glunderde Bert Longin. “Deze race is ontzettend hectisch, zeker als je zoals wij niet in de snelste klasse aan de slag gaat. En als je dan over weinig ervaring beschikt, zoals Peter en Stijn, dan is dat allesbehalve evident. Maar we hebben er als een team voor gezorgd dat we allemaal rustig zijn gebleven, ieder deed wat hem gevraagd werd, en dat werd beloond met dit resultaat. Hoed af ook voor Anthony Kumpen, want als team manager heeft een heel belangrijk aandeel in deze overwinning.”