Op 3 januari jongstleden startte in de Saoedische stad Djedda de 43ste Dakar. Deze motorsportmarathon is meer dan 7500 kilometer lang en eindigt op 15 januari. De Dakar is zonder meer één van de hardste rally’s in de wereld.
De editie 2021 is in vergelijking met de wedstrijd van vorig jaar helemaal nieuw, maar de technische uitdaging blijft voor de teams dezelfde. Hun materiaal wordt tot de laatste schroef intens getest. Bovendien werd het parcours minder snel om sommige zeer krachtige voertuigen minder voordeel te geven.
De eerste helft van de wedstrijd was zeer hard, getuige onder meer de vijf opgaves in de categorie van de Trucks tijdens de eerste zes etappes. Onder meer de N° 502 van Viazovich Siarhei van MAZ Autosport, de nummer drie uit de Dakar 2020, diende de handdoek in de ring te gooien. Ook de regerende kampioen en de winnaar van de Dakar 2020, Andrey Karginov van KAMAZ-master, kende tijdens de eerste twee dagen technische problemen. Hij zakte naar de 10de plaats in het klassement, maar toonde de nodige vechtlust om op 9 januari als achtste de rustdag in Ha’il te bereiken.
Ook dit jaar is het KAMAZ-master team weer erg sterk onderweg, met onder meer zes dagzeges in de eerste wedstrijdweek, naast nog eens drie bijkomende podiumplaatsen. Na de zevende etappe bezet het team het volledige voorlopige podium in het algemene klassement. Dimitry Sotnikov (N° 507) leidt na een sterke start, voor zijn teamgenoten Shibalov (+00 45’ 46”) en Mardeev (+01 05’ 06”). Ales Loprais, INSTAFOREX LOPRAIS PRAGA (+01 21’ 47”) en Martin Macik, BIG SHOCK RACING (+01 42’ 01”) vervolledigen de top 5.
“Deze editie van de Dakar is nog zwaarder dan de vorige. Ik heb ook nooit zo’n intense gevechten meegemaakt, zeker tijdens de vierde rit. Iedere rit heeft weer andere uitdagingen, waaronder hoge zandduinen, waarin je makkelijk vast komt te zitten. Ook de rotsige canyons en de droge rivierbeddingen zijn iedere dag een uitdaging voor rijders, trucks en banden. Eens te meer geven de standaard Goodyear OFFROAD ORD banden blijk van uitstekende prestaties op vlak van grip en uithouding. Onze teams kunnen dan ook focussen op de wedstrijd, zonder zich over het rubber zorgen te maken, ongeacht de hardheid van de wedstrijd”, vertelt Vladimir Chagin, teammanager van KAMAZ-master.
“Met hun 1.150 pk en 9,5 ton, zijn de KAMAZ-master trucks bij de meest ongelofelijke voertuigen in de Dakar. In de snelle gedeelten halen zij snelheden tot 140 km/u. Maar er moet op heel wat plaatsen voorzichtiger gereden worden en daar dienen de teams onder meer op te letten voor scherpe stenen die onder het zand verborgen zijn, terwijl een behoorlijk gedeelte van de rally ook rotsige pistes aandoet. Je kan het vergelijken met de dagelijkse werkomstandigheden van onze klanten en de banden van Goodyear maken dat het team zo snel mogelijk van A naar B raakt, of van de start naar de finish en dat zonder verrassingen”, aldus Maciej Szymanski, Marketing Director voor Goodyear Commercial Europe.
Voor Goodyear zijn deze extreme omstandigheden een unieke gelegenheid om de robuustheid en prestaties van de standaardproducten te testen, wat ook geldt voor de vooruitstrevende karkas technologie, die gebruikt wordt voor de off en on road gamma’s.
KAMAZ trucks ontwikkelt, ontwerpt en bouwt de racetrucks en koos voor Goodyear als betrouwbare bandenpartner. Sinds de eerste deelname in de Dakar Rally in 1990, behaalde het team 17 zeges, waaronder die in 2020.