Naar aanleiding van de lancering van de eerste hybride van het Spaanse merk wil SEAT aantonen dat hybride auto’s zijn geschikt voor alle behoeften.
(persbericht/bewerkt)
Plug-in hybride auto’s zijn blijvertjes. Ze maken het niet alleen mogelijk om in 100% elektrische modus te rijden, maar dankzij de combinatie van hun twee motoren zijn het zeer veelzijdige voertuigen. Toch bestaan er nog een paar mythen over plug-in hybride wagens. We ontzenuwen de valse beweringen met Neus Mesalles, ingenieur bij SEAT, aan het stuur van de eerste PHEV van het merk, de Leon e-HYBRID.
Stelling: de 100% elektrische modus is alleen om in de stad te rijden.
Niet waar! We starten de wagen in Barcelona. “Het voertuig is vooraf ingesteld om wanneer het maar kan, in elektrische modus te starten” legt Neus uit. Met emissievrij rijden moet niemand zich nog zorgen maken over de beperkingen die in steeds meer steden gelden. Het biedt ook voordelen zoals gereserveerde rijstroken en parkeergelegenheid voor deze voertuigen.
Stelling: alleen handig voor stedelijke snelheidsbeperkingen.
Niet waar! “Vaak wordt de elektrische modus geassocieerd met lage snelheden, typisch voor de stad; maar we kunnen gemakkelijk aan de maximumsnelheid rijden, in dit geval 120 km/u“, zegt Neus.
Stelling: hybride wagens verbruiken meer!
Niet waar! In Martorell aangekomen, moet de SEAT-technicus naar een 50 km verderop gelegen testbaan. Daarvoor kiest ze de hybride modus. “Nu wisselen beide motoren, de elektrische en de verbrandingsmotor, elkaar automatisch af voor een maximale energie-efficiëntie“, zegt ze. Dit resulteert in een drastische vermindering van het verbruik; in het geval van de SEAT Leon e-HYBRID is dit 1,1 l tot 1,3 l/100 km (WLTP) en een lagere CO2-uitstoot. “En als je snel gas geeft, draaien beide motoren tegelijk en bieden ze maximaal vermogen.” De Leon e-HYBRID levert 204 pk (150 kW), waardoor hij in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan gaan.
Stelling: hybride wagens zijn niet geschikt voor lange afstanden.
Niet waar! Met de hybride modus kunnen de twee motoren niet alleen automatisch worden gecombineerd, maar kunnen ze ook handmatig worden geconfigureerd. De elektrische oplading kan voor later geprogrammeerd worden of de batterij kan opgeladen worden tijdens het rijden met de verbrandingsmotor. “Met een plug-inhybride heb je de gemoedsrust om zo ver te rijden als je wilt, ongeacht het elektrisch rijbereik“, zegt de ingenieur. “De combinatie van beide technologieën, elektrisch en verbranding, biedt verschillende voordelen“, besluit ze.