Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Audi Quattro S3

Getest: de Audi Quattro S3

De winter heeft een offensief ingezet, zeker ten zuiden van Samber en Maas en dus is het een uitgelezen moment om te testen met vierwielaangedreven wagens. We zijn het jaar 2021 gestart het merk dat ons vertrouwd maakte met die technologie, met name Audi en wat volgde was de concurrent uit Stuttgart, Mercedes, maar daarover later meer.

Autosportwereld.be kreeg als laat kerstcadeau de kans om de nieuwe Audi S3 aan de tand te voelen, een model dat standaard met de huistechnologie van het merk uit Ingolstadt is uitgerust. Quattro betekent voor veel mensen ondertussen Audi en Audi betekent vaak ook quattro. Het principe van vierwielaandrijving is ondertussen al 40 jaar een uithangbord van de technologische knowhow van Audi. Sinds de eerste quattro zijn debuut beleefde op de Geneva Motor Show in 1980, heeft Audi zo’n 10,5 miljoen auto’s met quattro-aandrijving gebouwd. Uiteraard hebben we die technologie ook leren kennen via de autosport, waarin Audi de laatste decennia vaak oppermachtig was, met titels in WRC, DTM, diverse toerwagenkampioenschappen en het WK Uithouding, naast zeges in Le Mans, Pikes Peak en ook bij ons de 24 uur van Zolder met de A4 Quattro.

Bereikbare toptechnologie

Ondertussen is quattro niet alleen meer weggelegd voor de ultrasportieve modellen van Audi, al komt die technologie uiteraard nog steeds het beste tot uiting in wagens die net iets meer kunnen. Zo is de nieuwe Audi S3 dankzij de 2.0 TFSI-motor goed voor 228 kW (310 pk) en 400 Nm koppel. Dat resulteert onder meer in een spurtje tot 100 kilometer per uur in 4,8 seconden. Een 7-traps S-tronic versnellingsbak, de quattro-aandrijving met intelligente sturing en een S-specifieke sportophanging met optioneel adaptieve schokdemping maken het geheel af. Met de S3 toont Audi wat een auto kan, al maakt al die technologie ook dat alles wel erg ‘clean’ en zuiver wordt. Op de weg is deze Audi S3 eerder een quasi feilloze machine, dan een auto die ouderwets, jongensachtig rijplezier verzorgt. En dan dit, we hebben niets tegen allerlei rijhulpsystemen, maar maak het eenvoudiger om die ook allemaal af te zetten.

“Een sterkte cocktail, al mag er voor ons altijd nog de passie van de ‘R’ bij”

Terug naar de essentie, want binnenin is de Audi S3 perfect afgewerkt, met vooral een zeer goede zithouding en prima sportzetels en het rijcomfort is uiteraard quasi perfect, zoals we dat van deze wagens gewoon zijn.

Samengevat, deze Audi S3 is een bereikbare toptechnologie, die rijden zeer veilig en uiterst aangenaam maakt. Koppel daar de stevige prestaties van de S3 aan en je krijgt een sterkte cocktail, waarmee je dagdagelijks de baan op kan, al mag er voor ons altijd nog de passie van de ‘R’ bij…  

In België begint de prijs van de S3 Sportback bij 47.500 euro terwijl de S3 Berline in de catalogus staat voor 48.600 euro (BTWi).