Wat al heel lang een zo goed als vaststaand feit was, is nu door de ‘Board’ van Porsche bevestigd: het Duitse merk zal in 2023 instappen in LMDh met als programma het FIA World Endurance Championship (WEC) en het North American IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Uiteraard omvatten die programma’s ook de klassiekers zoals Le Mans, Sebring en Daytona.
De kosteneffectieve formule die LMDh is en het feit dat wereldwijd dezelfde reglementen worden gebruikt, die het bovendien toelaten om ook klanten te betrekken bij de competitie, trokken eerder al Audi over de streep. Nu volgt dus ook Porsche, nadat ook Peugeot en Toyota al hun ja-woord hadden gegeven. Het lijkt er op dat de nieuwe reglementen van de ACO en de FIA de juiste keuze voor de toekomst zijn. In de wandelgangen wordt ook gespeculeerd over de komst van Ferrari, Hyundai en andere merken.
De LMDh-bolides zijn gebaseerd op een verbeterd LMP2-chassis, met een hybride systeem en uniforme elektronica. Het design van de wagen en de verbrandingsmotor zullen eigen zijn aan de constructeur. De bolides zullen goed 1000 kilogram wegen en ongeveer 680 pk voortbrengen.
Porsche haalde in het verleden al 19 algemene zeges in Le Mans, de laatste in 2017, en wil dus duidelijk naar 20.