Het Japanse kampioenschap hanteerde ooit een aparte tweeliter motor. Daarna viel het kampioenschap onder F2 reglementering en vervolgens onder F3000 en evolueerde dan in het immens populaire Formula Nippon vooraleer in 2013 de “Super Formula” te worden. Het volgende weekend zien we het slotstuk van het 2020 seizoen.
foto: ©superformula.net
De serie is een heuse talentenvijver geworden in Japan en wordt door de F1 teams ook al eens graag gebruikt als “wachtkamer” voor rijders waarvoor geen zitje vrij is in F1. De prestaties liggen op het niveau van de Formule 2 of GP2. Het Dallara SF19 chassis wordt aangedreven door een tweeliter viercilinder turbomotor, gekoppeld aan een sequentiële zesbak. De puntentelling volgt een eigen systeem (20-15-11-8-6-5-4-3-2-1, met extra 3-2-1 in de kwalificaties).
Titelstrijd met z’n vieren
Ook in Japan kende men een bijzonder seizoen, dat door COVID19 naar de zomer werd verschoven en waarin heel wat stoeltjes werden gewisseld ten gevolge van de reisbeperkingen en quarantaineregels. Op de vooravond van het zevende en laatste raceweekend voor de Super Formula in 2020 noteren we echter nog vier titelkandidaten: Ryo Hirakawa en Naoki Yamamoto staan na aftrek van de schrapresultaten (de vijf beste resultaten tellen) met gelijke punten (55) voor Tomoki Nojiri (48) en regerend kampioen Nick Cassidy (46 punten). Na Motegi, Okoyama, Sugo, Autopolis en de dubbelrace op Suzuka, zal er dus op de Fuji Speedway worden uitgemaakt wie de Super Formula kampioen wordt van 2020.
Of dat belang heeft? Voor de Europese autosport weinig. Sedert in 2013 de Super Formula regels werden ingevoerd zagen we buiten Nick Cassidy vorig seizoen, zes Japanse kampioenen met Naoki Yamamoto, Kazuki Nakajima, Hiroaki Ishiura, Yuji Kunimoto, Hiroaki Ishiura en Naoki Yamamoto. Enkel Nakajima trad op de voorgrond op het wereldtoneel. Maar spektakel leveren de races wel geregeld op. Dus, wie zich zondag mocht vervelen…