Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Ford Puma ST

Getest: de Ford Puma ST

Hebt u zes of acht cilinders nodig om echt plezier te beleven? Biedt een auto pas rijplezier als u 80.000 euro neertelt? Zijn fun auto’s per definitie dagelijks niet bruikbaar? Het antwoordt luidt driemaal neen en Ford levert daar met de nieuwe Puma ST het levende, of moeten we zeggen, het rijdende bewijs van.

Autosportwereld.be kreeg de gelegenheid om de nieuwste telg van de ST-familie te testen. Ford heeft immers na de Fiesta en Focus ook de Puma Ge-ST-eerd. De cross-over op basis van de Fiesta krijgt daarvoor uiteraard de pittige 200-pk sterke driecilinder onder de motorkap, maar de 1.5 liter EcoBoost van 200 pk heeft in de Puma ST wel 320 Nm koppel in plaats van de 290 Nm in de Fiesta ST. Die laatste is daarentegen wel goed 150 kilogram lichter, wat zich een beetje laat voelen in de acceleratie, zo spurt de Fiesta twee tienden sneller naar 100 km/u, in concreto 6,5 seconden tegen 6,7 voor de Puma.

Sportief en efficiënt

Uiteraard stuurt Ford de Puma niet zomaar de weg op met deze schitterende krachtbron. De Puma heeft heel wat veranderingen en verbeteringen meegekregen, waaronder een aangepaste achterophanging, een snellere stuurinrichting, een stevigere stabilisatorstang, krachtigere remmen en 19-duimsvelgen voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-rubber. Indien de klant wenst, kan hij ook een hij de sportieve Puma ook krijgen met een mechanisch sperdifferentieel. Uiteraard heeft de Puma ook diverse rijmodi – makkelijk aan het stuur te bedienen – en die variëren verrassend van een eco-modus tot track, over normal en sport. Van binnen ademt de Puma ST sportiviteit, met als kers op de taart de heerlijke Recaro sportkuipjes en een aangepast stuurwiel.

Waar de Puma ST perfect is voor normaal gebruik, komt zijn ware aarde uiteraard maar echt tot uiting op kleinere wegen. Wij kozen een stukje verharde landbouwweg in de heuvels van Vlaams-Brabant, waar heel duidelijk werd hoe goed Ford nog steeds is als het op rijgedrag aankomt. De ophanging is niet gemaakt voor Citroën-rijders, maar geeft wel heel wat feedback en de auto stuurt precies en direct. De 200 pk vraagt om snel, maar vooral precies de bocht in te sturen, om zo de snelheid bij het uitkomen hoog te houden en dat kan perfect, met dank aan het goede afstelwerk door de ingenieurs van Ford. Oh, en de Puma ST heeft een handrem…

Echt, al voor 30.000 euro?

Het leukste moet echter nog komen en dat is de prijs. De Puma ST is er vanaf 30.800 euro, met twee interessante packs als extra indien gewenst: in de Ultimate pack zitten onder meer lichtmetalen 19-duimsvelgen en rode remklauwen, full-ledkoplampen, een automatische airco enz. Als u echter kiest voor het ST Performance Pack dan krijgt u voor 1300 euro het mechanische sperdifferentieel, een launch-controlesysteem en een schakelindicator en wat ons betreft is dat een quasi verplichte optie.

Conclusie, plezier hoeft geen fortuinen te kosten en bovendien kan dat democratisch plezier ook nog eens dagdagelijks ingezet worden. De Ford Puma ST is een zeer geslaagde wagen, die gepaard gaat met dat wat toch maar al te vaak ontbreekt… een permanente glimlach tijdens het rijden.