De Formula E zit in de hoek waar de klappen vallen, want enkele dagen na de aankondiging van Audi over een stopzetting van het programma in de elektrische eenzitters, volgt nu ook BMW. BMW ziet geen toekomst meer in dit type van competitie, luidt het in het persbericht uit München. Echter waar Audi andere projecten opstart, doen ze bij BMW stilaan het autosportlicht uit…
BMW heeft met Andretti Motorsports tot dusver 69 wedstrijden gereden en vier zeges geboekt. Uiteraard werkt het Beierse merk wel nog dit seizoen verder af met Maximilian Günther en Jake Dennis. De uitstap van BMW uit de Formula E is symptomatisch voor de verhouding van het eens zo sportieve BMW met de autosport in het algemeen. In de afgelopen jaren stapte BMW uit het WTCC, de DTM, het FIA WEC en vandaag rest er enkel in de VS nog een miniprogramma van drie races met de BMW M8 GTE. De enige vorm van autosport waaraan BMW zich nog waagt is de zogeheten kundensport, vrij vertaald klantensport, waarbij racewagens aan klanten verkocht worden, maar dat is een zuivere commerciële operatie die geld moet opleveren, de marktlogica zeg maar.
Als merk ondersteunt BMW vanaf eind 2021 geen enkel officieel autosportprogramma meer, een onwaarschijnlijke vaststelling voor een merk dat tot voor kort autosport uitademde. BMW is na Volkswagen ook de tweede constructeur die de autosport eigenlijk de rug toekeert en als de geruchten waarheid worden, zal ook Bentley een soortgelijke aankondiging maken eind van dit jaar.
Uiteraard betreft deze politiek van het moederhuis niet de eventuele lokale initiatieven van invoerders, zoals in de Benelux met de nieuwe BMW M2-merkencompetitie.