De K70 ontketende een stille revolutie. Het was de eerste Volkswagen met waterkoeling en voorwielaandrijving en hij zette een nieuwe koers uit. Een trendsetter met toekomstgericht design, die vandaag 50 jaar oud is.
(persbericht/bewerkt)
Er was de boodschap, 50 jaar geleden om “De VW K70 koesteren. Want met hem begint een totaal nieuw VW-hoofdstuk.” Met watergekoelde voorwielaandrijving en een modern design luidde de middenklassen-berline bij Volkswagen een nieuw tijdperk in. Op 20 oktober 1970 hield Volkswagen in Salzgitter een persconferentie om de nieuwe K70 en de speciaal voor de productie van dit voertuig gebouwde fabriek te presenteren. De persmap begon met de woorden: “Een nieuwe Volkswagen, anders dan alle voorgaande: dat is de VW K70.” De berline wees inderdaad op veel punten een nieuwe richting aan. Met dit model stond Volkswagen aan de vooravond van een nieuw, succesvol tijdperk.
Techniek, veiligheid en design.
Met de watergekoelde motor en voorwielaandrijving in de K70 maakte Volkswagen de overstap naar een voor het merk volledig nieuw aandrijfconcept, dat zich later met succes heeft doorgezet met de Passat en de Golf. De K70 beschikte over een chassis met onafhankelijke wielophanging dat beantwoordde aan de allernieuwste normen. De buitengewoon lange wielbasis resulteerde in een bijzonder ruim interieur en tegelijkertijd ook in een bijzonder goed rijgevoel.
Ondanks alle comfort lag een belangrijke focus op de actieve en passieve veiligheid. Kenmerken als de versterkte passagierscel, kreukelzones voor en achter, de brandstoftank achter in de afgeschermde ruimte en de standaard voorbereiding voor veiligheidsgordels op alle zitplaatsen stelden nieuwe normen.
Een ander belangrijk trendsettend aspect was het zakelijke design met zijn duidelijke lijnen, dat vandaag de dag nog steeds modern oogt. De berline is ontworpen door Claus Luthe, een van de belangrijkste autodesigners van zijn tijd. Elementen van zijn signatuur hebben ook invloed gehad op latere Volkswagen-modellen, zoals de Golf en de Polo.
Van meet af aan overtuigd
Karl-Günter Queißer is iemand die de K70 en de grote omwenteling bij Volkswagen vanaf het eerste uur heeft meegemaakt. In 1970 begon de nu 79-jarige zijn carrière bij Volkswagen in de nieuwe fabriek in Salzgitter, als schilder en lakker. Hij herinnert zich de eerste jaren nog goed, als een periode van verandering en een nieuw begin. “Dat was een heel bijzondere tijd“, zo vat hij de periode met de K70 samen. Hij was al snel overtuigd van de auto met zijn watergekoelde voorwielaandrijving, vier deuren en vooral het sensationele ruimteaanbod, zowel in het interieur als in de koffer. Al in de herfst van 1971 kocht hij zijn eerste K70. Tot dan toe had hij met een Kever gereden. De verandering was een kwantumsprong. Na drie K70’s palmde een Volkswagen Golf zijn garage in.
Vandaag rijdt hij met beide: een K70 LS en een Golf 8. Met de K70 maakt hij een droom waar en neemt hij met succes deel aan oldtimerrally’s en -ritten. In september leidde een uitstap naar Salzgitter hem naar zijn oude werkplek.