Volkswagen breidt het spectrum van de sportieve Golf-modellen in sneltempo uit. Na het debuut van de GTI, GTI Clubsport, GTE en GTD volgt nu het dynamische vlaggenschip van de achtste generatie van de Golf: de nieuwe Golf R. Met een vermogen van 235 kW (320 pk) is dit het krachtigste Golf-model ooit. Het nieuwe vlaggenschip van de modelreeks stuurt 420 Nm koppel naar de standaard vierwielaandrijving. De vijfde editie van de sportwagen accelereert in slechts 4,7 seconden tot 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De Golf R kan wel optioneel besteld worden met een R-Performance-pack; in dat geval wordt de topsnelheid opgetrokken tot 270 km/u. Het R-Performance-pack omvat bovendien een grotere, tegen het dak opgewerkte achterspoiler (extra downforce op de achteras), 19- in plaats van 18-duimsvelgen en de twee extra rijprofielen ‘Special’ (Nürburgring-Modus) en ‘Drift’.
De ‘R’ was een sensatie in de autowereld: de eerste Golf R32 die in 2002 werd voorgesteld. Met zijn 177 kW (241 pk) sterke 3.2-zescilinder de krachtigste Golf die Volkswagen tot dan gebouwd had. Met vierwielaandrijving en van 0 naar 100 km/u in slechts 6,6 seconden. Verkocht onmiddellijk drie keer zo goed als gepland. Vanaf midden 2003 als eerste Volkswagen ter wereld verkrijgbaar met een versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). In 2005 maakte de tweede Golf R32 zijn debuut; met 184 kW (250 pk) nog iets krachtiger en soevereiner. Vier jaar ging voorbij tot de IAA 2009 in Frankfurt: met de wereldpremière van zijn opvolger op basis van de zesde Golf-generatie stapte Volkswagen daar van de atmosferische V6-motor over op een 21 procent zuinigere drukgevoede 2.0-viercilinder (TSI). ‘R32’ werd ‘R’, en daarmee steeg het vermogen van deze derde generatie tot 199 kW (270 pk). In september 2013 volgde op de IAA de vierde Golf R-generatie op basis van de Golf 7, die met zijn 221 kW de magische grens van 300 pk doorbrak.
Op de Nürburgring
Het nieuwe model werd finaal afgesteld op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring. In combinatie met het R-Performance-pack beschikt de Golf R zelfs over een eigen Nürburgring-rijprofiel met de naam ‘Special’. Alle essentiële aandrijfparameters van het Special-rijprofiel werden afgestemd op de Nordschleife – voor het eerst ook de nieuwe vierwielaandrijving 4MOTION met R-Performance Torque Vectoring. Met meetbare resultaten: op de Nordschleife van de Nürburgring – zo blijkt uit interne testritten – is de Golf R, die standaard uitgerust is met een 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG), per ronde tot 17 seconden sneller dan zijn voorganger. Een ander onderdeel van het R-Performance-pack is het profiel ‘Drift’; het opent op circuit nieuwe perspectieven op het vlak van rijdynamiek en verhoogt het stuurplezier. Volkswagen zal de nieuwe Golf R vanaf eind november op de markt brengen; de voorverkoop op de eerste Europese markten begint al op 5 november.