Hoe nauw-verwant de nieuwe Mercedes-AMG GT Black Series daadwerkelijk is aan de autosport, is nu op indrukwekkende wijze bewezen op de Nürburgring-Nordschleife door GT3-coureur Maro Engel. Met een officieel gemeten en notarieel vastgelegde recordtijd van 6:43,616 min voor het 20,6 kilometer lange circuit (gemeten zonder het rechte stuk op circuitsectie T13) en 6:48,047 min voor de 20,832 kilometer lange omloop (gemeten inclusief het rechte stuk op circuitsectie T13) schaart de nieuwe V8 zich bij de top in de straatlegale ‘sportwagens’ klasse en is hij de nummer één onder de volledig standaard, niet-gemodificeerde modellen.
Maro Engel maakte maximaal gebruik van de mogelijkheden die de nieuwe Mercedes-AMG GT Black Series hem standaard bood. Voorbeelden zijn de krachtigste AMG V8 seriemotor ooit – met een vermogen van 537 kW/730 pk -, de geavanceerde aerodynamica en de uitgebreide instelmogelijkheden van het onderstel. Zo werd de uit zichtbaar carbon opgetrokken voorsplitter bijvoorbeeld in de ‘Race’ positie gezet en werden de onderste en bovenste vleugelbladen van de achterspoiler beide in de middelste positie ingesteld. De ophanging met verstelbare AMG schroefveren en instelbare dempers werd vóór met vijf millimeter verlaagd en achter met drie millimeter, om zo het venturi-effect van de voorste diffuser verder te versterken. Het camber werd ingesteld op de maximaal toelaatbare negatieve waarde van 3,8 graden vóór en 3,0 graden achter. Voor de verstelbare anti-roll bars koos Engel voor de hardste van de drie beschikbare settings, en de 35-jarige coureur stelde de negentraps AMG tractiecontrole in tussen posities zes en zeven – afhankelijk van de circuitsectie. Kopers van de AMG GT Black Series profiteren eveneens van de instelmogelijkheden en variaties van deze features.
Dat geldt ook voor de MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO-banden met ‘zachte compound’, die geheel standaard zijn en in samenwerking met ontwikkelingspartner Michelin speciaal voor het topmodel binnen de AMG GT-serie werden ontwikkeld. Het hoogst mogelijke veiligheidsniveau wordt niet alleen gegarandeerd door het standaard composiet-keramische AMG remsysteem, maar ook door het Track-pakket met rollover bescherming en vierpunts veiligheidsgordels die tot de standaarduitrusting behoren.
“Dat was echt een indrukwekkende sessie,” verklaarde Maro Engel na afloop van de recordronde. “Met snelheden tegen de 270 km/u in het Kesselchen-gedeelte van het circuit en zelfs ruim boven de 300 km/u op het lange rechte stuk van Döttinger Höhe is de AMG GT Black Series aanzienlijk sneller dan mijn GT3 raceauto. Het is echt fantastisch om met een serieproductieauto onder deze circuitomstandigheden op de Nordschleife een tijd van 6:48,047 minuten te rijden. Net als mijn GT3 raceauto biedt de AMG GT Black Series een groot aantal instelmogelijkheden die me de gelegenheid boden om mijn geheel persoonlijke setup te kiezen.”
Ook op het gebied van aerodynamische efficiency heeft de Mercedes-AMG GT Black Series veel eigenschappen overgenomen van de raceversie. Een directe afgeleide uit de autosport is bijvoorbeeld de koolstofvezel motorkap met twee grote uitstroomopeningen. Deze geleiden de hete lucht die afkomstig is van de radiator weg uit het motorcompartiment. Dat vergroot de totale neerwaartse druk, net als de geavanceerde achterspoiler en de grotendeels afgesloten bodemsectie.
“Het is echt indrukwekkend hoeveel downforce de Black Series creëert en met hoeveel vertrouwen en hoe betrouwbaar hij te rijden is, zelfs op de absolute limiet. Petje af voor de engineers uit Affalterbach voor wat ze hiermee hebben gecreëerd. Ik voel me dan ook vereerd dat ik deze engineering-prestaties heb kunnen omzetten in deze fantastische rondetijd,” aldus Engel.
Net als voor AMG ontwikkelingsengineer Demian Schaffert, die op dezelfde dag een nieuw ronderecord klokte met de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (gecombineerd brandstofverbruik: 12,5 l/100 km; gecombineerde CO2-emissies: 286 g/km)1, waren ook voor Maro Engel de condities bepaald niet ideaal. Toen de GT3-coureur op 4 november 2020 om 17.02 uur het oog van de tijdmeting passeerde, lagen de 20,832 kilometers van de Groene Hel achter hem niet alleen in het schemerlicht; Engel klokte de snelste tijd tevens bij een buitentemperatuur van zeven graden Celsius en een asfalttemperatuur van tien graden Celsius. Bovendien waren diverse secties van de extreem veeleisende omloop nog niet geheel droog.
De recordronde werd nauwkeurig gemeten door de onafhankelijke experts van ‘wige SOLUTIONS’. Een onafhankelijke notaris certificeerde ook de condities van de auto en de rondetijd. De video van de recordronde is te bekijken op http://amg4.me/GT_BS_ring_lap
Waarom er twee rondetijden zijn op de Nürburgring-Nordschleife
De Nürburgring-Nordschleife wordt beschouwd als het moeilijkste circuit ter wereld en maakt deel uit van elk ontwikkelingsproces van Mercedes-AMG. Een recordronde is dan ook de meest veeleisende test van de kwaliteiten van een sportwagen. De tijden worden gemeten op twee baanvarianten, die respectievelijk 20,6 en 20,832 km lang zijn.
Sinds 1997 vormt het 20,6 km lange circuit de maatstaf. Het Duitse vakblad sportauto van uitgeverij Motor Presse Stuttgart gebruikt deze baanvariant voor hun zogeheten ‘Supertest’. Om historische redenen werd het korte rechte stuk bij de T13-tribune – van de afslag van de Nordschleife naar het Grand Prix-circuit tot de afslag van het Grand Prix-circuit naar de Nordschleife – niet meegenomen in de tijdmeting. De startlijn bevindt zich dus aan het einde van de T13-tribune in noordelijke richting en de finishlijn ligt aan het begin van de T13- tribune in zuidelijke richting. Er wordt dus geen volledige ronde gemeten na de vliegende start. De totale lengte van het parcours is exact 20,6 km.
In 2019 werd de officiële Nürburgring-ronde toegevoegd. Deze werd samengesteld door exploitatant ‘Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG’ en is 232 m langer omdat de start- en finishlijn hier op dezelfde plek liggen, ook op het T13-gedeelte, zodat er een volledige Nordschleife-ronde van 20,832 km met een vliegende start wordt gereden en gemeten.
Om beide recordtijden te kunnen erkennen, moet aan een groot aantal voorwaarden worden voldaan: naast het bijhouden van de tijd met gekalibreerde foto-elektrische sensortechnologie, is er bij officiële recordpogingen en pogingen om een rondetijd te realiseren altijd toezicht door een notaris. Naast de controle van de tijdregistratie worden de auto’s en de banden ook geïnspecteerd en goedgekeurd door de notaris. De indeling van de voertuigklassen is gebaseerd op de officiële categorieën van het Duitse Kraftfahrtbundesamt (Persbericht).