De GT World Challenge Europe beleefde afgelopen weekend in Le Castellet een spectaculaire epiloog in het kader van de 1000 km van het Circuit Paul Ricard. Belgian Audi Club Team WRT was een van de hoofdrolspelers in deze wedstrijd over 6 uur die bol stond van de actie en slechts één enkele keer werd geneutraliseerd. De beste GT3-teams en -rijders uit Europa leverden een felle strijd, waarbij de onderlinge verschillen bijzonder klein waren.
Christopher Mies vertrok als best gekwalificeerde Audi-rijder vanaf een uitstekende vierde plaats op de startgrid van deze finale van de Endurance Cup, maar werd in de eerste bocht rond getikt, waarbij hij terugviel tot de 19e plaats. De Duitser liet de moed echter niet zakken en leverde met de Audi R8 LMS #32 twee uur lang strijd op het scherp van de snee, alvorens het stuur door te geven aan zijn twee Belgische teamgenoten, Charles Weerts en Dries Vanthoor. De Audi in de kleuren van Skechers reed na 6 uur wedstrijd uiteindelijk als vierde onder de zwart-wit geblokte vlag door, op 14 seconden van de winnaars. Dries Vanthoor bracht in een slotsprint de wagen tot op 5 seconden van het podium en zette daarbij ook de snelste wedstrijdronde op zijn naam.
Dankzij die vierde plaats veroverde Belgian Audi Club Team WRT de titel in de rangschikking bij de teams in de GT World Challenge Europe Overall, de competitie die de Sprint Cup en de Endurance Cup omvat. Belgian Audi Club Team WRT voegt hiermee een derde titel toe aan zijn palmares in 2020, nadat het team reeds de Sprint Cup-titel bij de teams en de rijders pakte (met Dries Vanthoor en Charles Weerts).
“Met een vierde plaats op de startgrid, hebben we bewezen dat we tijdens de kwalificaties over het juiste ritme beschikten”, vertelt Charles Weerts. “We kenden een goede race en kunnen, globaal genomen, fier zijn op onze prestatie. Zonder het contact in de eerste bocht – en de daaropvolgende spin – hadden we kunnen strijden voor een podiumplaats en misschien zelfs voor de rijderstitel in de Overall-rangschikking. Maar goed, het was over het algemeen een mooie slotwedstrijd en een mooi seizoen.”
Nochtans kwamen Dries Vanthoor en Charles Weerts niet veel tekort om naast de titel uit de Sprint Cup ook deze in het Overall kampioenschap te pakken. “Iedereen zag hoe Chris bij de start het slachtoffer werd van een contact”, verduidelijkt de officiële Audi Sport-rijder. “Hij is echter snel terug kunnen opklimmen. We hadden een super wagen en het ritme zat ook goed. Ik heb tijdens mijn stint alles gegeven in de jacht op een podiumplaats, maar ik kwam uiteindelijk enkele ronden tekort.”
Nadat de “Bio Circle” #31 van Rolf Ineichen, Kelvin van der Linde en Mirko Bortolotti een zware bestraffing van tien seconden opliep na een contact waarmee het geen enkel voordeel haalde, besloot de wagen uiteindelijk op de vijfde plaats en bevestigde daarmee de uitstekende vorm van het Belgische team.
De #33 van Benjamin Goethe, Stuart Hall en Rik Breukers die uitkwam in de Silver Cup had lange tijd uitzicht op het podium in de klasse, waarbij de wagen zelfs de tweede plaats bekleedde. Het trio verloor echter wat tijd halfweg de wedstrijd, vooral in een zeer korte regenbui. De derde “Belgische” Audi R8 LMS eindigde daardoor op de 19e plaats, de 4e in de Silver Cup.
“Het is geweldig dat we opnieuw een titel pakken, de derde in de GT World Challenge Europe dit jaar en de 40e in ons bestaan”, lacht Team Principal Vincent Vosse. “De Overall rangschikking bij de Teams is een van de meest representatieve, want het beloont het werk van het ganse team gedurende het hele seizoen, zowel in Sprint als in Endurance. Ik ben dan ook bijzonder fier op het resultaat, maar meer nog op het uitmuntende werk van ons hele team en onze rijders. We kwamen hier zeer competitief voor de dag en bleven de andere Audi-teams voor in een wedstrijd zonder respijt. Het blijft jammer van de incidenten in de aanvangsfase van de wedstrijd – die niet gesanctioneerd werden – want we hadden nog beter kunnen presteren. Dat verandert echter niets aan mijn mening. In de eindafrekening betalen we de prijs voor de punten die we lieten liggen in Spa, maar daar kunnen we niets aan veranderen. Ik wil besluiten met een woord van dank aan het team van organisator SRO voor de inzet dit jaar en om het seizoen 2020 te laten doorgaan, ondanks de uitzonderlijk moeilijke omstandigheden.”
Hiermee komt er een einde aan een ware krachttoer van Team WRT dat niet minder dan 25 meetings afwerkte in slechts 17 weekends, met wedstrijden in de GT World Challenge Europe, het DTM, de ADAC GT Masters en de Intercontinental GT Challenge. Vincent Vosse en zijn team kennende, zou het ons echter niet verbazen als het seizoen 2020 nog niet volledig achter de rug is! (Persbericht/rechtenvrije foto)