Home > #Hoofdnieuws > GR Yaris: rechtstreeks uit het WRC

GR Yaris: rechtstreeks uit het WRC

Toen Toyota in 2015 zijn terugkeer naar het World Rally Championship aankondigde, was het bouwen van een op de rally geïnspireerde sportwagen deel van het plan.

(persbericht)

Het was daarbij de bedoeling om de technische kennis en ervaring uit het hoogste niveau van de internationale competitie toe te passen op een nieuwe straatwagen, die ook geschikt is voor wedstrijden en betaalbaar is voor de klanten. Voor Toyota president Akio Toyoda was de creatie van een sportwagen die volledig door Toyota werd gebouwd – de eerste in 20 jaar – een persoonlijke ambitie. Na de winst in het WRC constructeurs-kampioenschap in 2018 was hij van mening dat een winnende wagen essentieel was om wereldwijd herkenning te krijgen als een echte autoconstructeur. 

De GR Yaris is die wagen, volledig vanaf de grond opgebouwd en ontworpen om op de hoogste niveaus te winnen. Dit is het tweede globale GR-model van Toyota, na de succesvolle lancering van de GR Supra in 2018. Er waren fundamentele uitdagingen, niet alleen op het vlak van de technische knowhow – het moest een wagen worden die de klanten effectief zouden kopen. Van bij het begin werkte het ontwikkelingsteam nauw samen met Tommi Mäkinen Racing om beter te begrijpen hoe de doelstellingen konden worden gerealiseerd. Dit arbeidsintensieve proces drong door tot in de kleinste details. Maar dit leverde fantastische resultaten op met een wagen die een stijve, lichte constructie, een wendbaar en responsief chassis en een krachtige maar compacte turbomotor op ideale wijze combineert. 

Professionele rallypiloten, waaronder leden van het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, konden met de prototypemodellen rijden en leverden waardevolle feedback. Tests werden ook uitgevoerd door Akio Toyoda in zijn expertenrol als Toyota Master Driver. De GR Yaris is gebouwd op een uniek platform, een combinatie van het nieuwe GA-B-platform van Toyota (dat zijn debuut maakte op de nieuwe generatie Yaris hatchback) en een achtersectie op basis van het GA-C-platform dat wordt gebruikt voor de Corolla en de C-HR. Het rallyteam beklemtoonde het belang van een laag gewicht, wat wordt weerspiegeld in het gebruik van aluminium carrosserie panelen en een gesmeed koolstof composietdak in de carrosserie structuur. Bovendien werd nauwkeurig onderzocht hoe het gewicht ook in andere onderdelen van de wagen kon worden verlaagd.

Voor de beste aerodynamische prestaties is de carrosserie zelf ook een uniek element: hoewel gebaseerd op de nieuwe Yaris hatchback is dit een driedeursmodel in plaats van een vijfdeursmodel, met een lagere, taps toelopende daklijn. Hiermee wordt de windstroom doelgericht op de grote achterspoiler gericht om extra neerwaartse kracht te genereren. Net zoals bij een wedstrijdwagen geleidt de vorm van de ondercarrosserie de luchtstroom op efficiënte wijze langs de zijkanten van de wagen.

De motor is ook volledig nieuw, een 1,6-liter, drie-cilinder turbomotor, de krachtigste, kleinste en lichtste ter wereld . Hij levert niet minder dan 261 DIN pk en 360 Nm koppel en voldoet daarmee aan de technische voorschriften van de WRC2. De GR Yaris kan daardoor in slechts 5,5 seconden van stilstand naar 100 km/h accelereren, en heeft bovendien een elektronisch begrensde topsnelheid van 230 km/h. De constructie maakt gebruik van kenmerken die rechtstreeks afgeleid zijn van de motorsport, zoals een kogellager-turbo, uitlaatkleppen van grote diameter en zuigerkoeling met meerdere oliestralen.

Een rijklaar gewicht van 1.280 kg geeft de GR Yaris een uitstekende gewicht-vermogenverhouding van 4,9 kg per 1 DIN pk. Het motorvermogen wordt verdeeld via een nieuw GR-FOUR permanent, elektronisch geregeld vierwielaandrijfsysteem van Toyota. Dit is alweer een op wedstrijdsituaties geïnspireerd kenmerk. Het biedt drie rijmodi met verschillend aandrijfkoppel voor/achter, afgestemd op de specifieke omstandigheden – Normal, Track en Sport.