De DTM gaat dus de GT3-weg op, met een technisch reglement dat zich ent op de GT3-reglementen die we overal ter wereld zien, met inbegrip van een BoP.
DTM gaat dus richting GT3 en daarmee dringt zich meteen de vraag op welk onderscheid er nog zal zijn tussen DTM en de tientallen andere GT-reeksen. Het voornaamste onderscheid is dat DTM kiest voor één rijder per wagen, in principe een professionele rijder, zonder rijderwissel zoals in GT World Sprint, ADAC GT of andere series. Concreet zien we dus in principe de beste rijders in de diverse wagens, met uiteraard ook de beste GT-teams ter wereld. Mercedes, BMW en Audi hebben al interesse in de ‘new look’ DTM.
Het format van de weekends verandert amper, met negen weekends waaronder Zolder op 6, 7 en 8 augustus. Dit betekent evenwel dat de 24 uur van Zolder mogelijk op een ander moment van het seizoen zal verreden worden.
Heel veel onderscheid is er dus niet, maar DTM voorziet wel een ballast van 25, 18 een 15 kilogram voor de top 3 in de daaropvolgende race. Ook worden enkel rijders met een Internationale A of B-licentie toegelaten. In het kader van de DTM-meetings zien we ook de DTM Trophy weer, naast de historische competitie met diverse wagens. In 2023 zou de DTM Electric zijn opwachting moeten maken.
DTM 2021
28-30 mei: St. Petersburg
11-13 of 18-20 juni: Monza
02-04 juli: Norisring
23-25 juli: Lausitzring
06-08 augustus – Zolder
20-22 augustus: Nürburgring
03-05 september: Red Bull Ring
17-19 september: Assen
01-03 oktober: Hockenheim