Enkele weken geleden hadden we het er al eens over. Maar nu werd het naar aanleiding van de GP van Imola officieel: de Formula Regional European en de Eurocup Renault worden een en hetzelfde kampioenschap. De officiële titel is een hele mondvol: Formula Regional European Championship by Alpine – certified by FIA.
foto: @fia.com
Het wordt een fusie van de twee kampioenschappen waarbij de Eurocup Renault al was voorbestemd om hernoemd te worden naar “Alpine”. De promotor van het nieuwe kampioenschap wordt de Italiaanse automobielclub, ACI Sport. FIA voorzitter Jean Todt ziet in de fusie een goede zaak want de weg naar de F1 lijkt zo weer net dat beetje meer gestroomlijnd en in lijn met de Formula Regional America, Asia en Japan.
Naar een grid met 36 wagens
De opzet van het kampioenschap behoudt de kenmerken van de Eurocup, maar wordt opgefrist. Zo komen er 10 events van twee races per weekend. Drie van die weekends worden gehouden in Italië, de zeven andere worden gespreid over de rest van Europa. Er komt een startgrid van maximaal 36 wagens en teams mogen maximaal drie bolides inzetten. Die eenzitters blijven de Tatuus chassis, aangedreven voor de 1.8-liter Renault en met Pirelli banden. De wagens zullen worden gemaakt in de Alpine fabrieken in het Franse Dieppe. Opvallend: voor een vrouwelijke rijder mag er een vierde wagen per team worden ingezet.
Organisatoren ACI Sport en Renault Sport voelden de noodzaak tot de fusie na de confrontatie met eerder schaars bezette startvelden: 19 wagens in Renault Eurocup op Imola bijvoorbeeld afgelopen weekend en slechts 11 wagens op Barcelona voor de F3 Regional. Nu kunnen teams van beide kampioenschappen de inspanningen coördineren. In wezen verwacht men inschrijvingen van ART, R-Ace, MP Motorsport, JD Motorsport, Arden, Bhaitech, FA Racing, Prema, Van Amersfoort en KIC.