Stilaan vullen de zitjes zich in het MotoGP circus. Een overzicht van de bezetting van de teams voor 2021. We eindigen met de satelliet teams.
foto: ©motogp.com
Aprilia Racing Team Gresini:
Aleix Espargaro – De broer van Pol blijft het uithangbord voor Aprilia. Bij gelegenheid toont hij zich, maar evengoed is de Spanjaard wat licht ontvlambaar en wanneer het rode waas zich voor zijn ogen trekt dan gaan de resultaten met rasse schreden achteruit. Een “wild card” voor 2021, in het beste geval. wie zijn teamgenoot wordt is nog niet duidelijk.
Petronas Yamaha SRT:
Franco Morbidelli – De Moto2 kampioen van twee jaar geleden geniet niet de status van wonderboy Quartararo maar mag nu wel zijn opleiding bij het Yamaha satelliet team vervolmaken in aanwezigheid van zijn grote voorbeeld en leermeester Valentino Rossi. No pressure…
Valentino Rossi – De levende legende wisselde van plaats met Quartararo. Terwijl de Fransman het in de schijnwerpers mag uitvechten met Vinales, een andere jonge wolf, zoekt de grootmeester de luwte op van waaruit hij bij tijd en wijle een uithaal kan doen. Het is niet noodzakelijkerwijze een nadeel want uiteraard brengt de aanwezigheid van godheid Rossi met zich mee dat er fabrieksmateriaal naar Petronas stroomt.
LCR Honda Castrol/Idemitsu:
Alex Marquez – De inkt van zijn handtekening onder het contract met Repsol Honda was amper droog of de Moto2 kampioen van 2019 kreeg al te horen dat zijn plaats in 2021 zou worden ingenomen door Pol Espargaro. Het duurde tot laat op het seizoen eer hij zich kon tonen met podium plaatsen. Zijn vooruitgang was indrukwekkend en misschien hebben ze bij de “oranjen” nu wel wat spijt dat ze er de Marquez broers niet als duo behielden. In plaats daarvan mag de jonge Marquez bij satelliet LCR.
Takaaki Nakagami – De Japanner verlengde zijn contract met LCR en is nu de ancien van het team. Hij is een zekerheid voor het team, en een geruststelling voor de sponsors. A sure deal, noemt men zoiets.
Pramac Racing:
Johann Zarco – De nukkige Fransman kent zijn ups en downs. Hij reed de pannen van het dak bij het Tech3 klantenteam toen ze nog met Yamaha reden, ging vol verwachting naar KTM, waar hij nooit zijn draai vond, en leek op weg richting uitgang met Reale Avintia en de klanten-Duc toen hij zich herpakte met een resem spectaculaire wedstrijden. Hij krijgt dus nu een “upgrade” naar het Pramac Ducati satelliet team. Of de ontstuimige Zarco zal passen binnen een even woelig Italiaans team is even afwachten…
Jorge Martin – Zonder twijfel de man van de toekomst. Martin haalde op spectaculaire wijze de Moto3 titel binnen in 2018, kende een leerseizoen in de Moto2 in 2019 en mengde zich al in 2020 in de debatten om de zege en de titel in de klasse. Een corona akkefietje en wat fouten hielden hem weg van de titel. Maar Pramac is een ideale uitgangspositie om binnen MotoGP zijn visitekaartje af te geven. In het oog houden!
Red Bull KTM Tech3:
Danilo Petrucci – Voor de sympathieke Italiaan is dit wellicht de ideale oplossing. In een B-team, weg van de druk en de spotlights kan Petrucci wellicht nog het beste van zichzelve geven en gezien de zitjes die er nog beschikbaar waren was dit een geschenk uit de hemel.
Iker Lecuona – Niet de ruwe diamant die rijders als Quartararo of Martin zijn, maar toch een rijder met veel potentieel. Waar en wanneer dat tot zijn recht gaat komen is nog even afwachten.
Esponsorama Racing:
Tito Rabat – De spectaculaire Spaanse rijder is al jaren kind aan huis Reale Avintia/esponsorama. Of hij met de klanten Ducati zich ooit duidelijk in de kijker zal kunnen rijden is maar de vraag.
Ennea Bastianini – Waarschijnlijk. Helemaal bevestigd is het nog niet maar de Italiaan, die in 2020 hoge ogen gooide in Moto2, maakt waarschijnlijk zijn debuut bij de Spaanse renstal.