Stilaan vullen de zitjes zich in het MotoGP circus. Een overzicht van de bezetting van de teams voor 2021. We beginnen met de fabrieksteams.
foto: ©motogp.com
Repsol Honda Team:
- Marc Marquez – De fetisj rijder van het Repsol Honda team zal volgend seizoen terugkeren uit zijn lange herstelperiode (sommige gewagen al van een terugkeer in de laatste wedstrijd van dit seizoen) en meer dan ooit zege-hongerig zijn. Wat de krachtsverhoudingen zullen zijn met de “nieuwe” generatie aan MotoGP winnaars blijft een onbekende maar als we mogen afgaan op zijn indrukwekkende eerste en enige race in 2020 dan mag de concurrentie zich terecht zorgen maken! Marquez blijft zeker tot 2024 bij Honda.
- Pol Espargaro – De ontstuimige Spanjaard toont al geruime tijd veel potentieel maar mankeerde steeds dat ene, kleine beetje om definitief bij de top te horen. De voormalige Moto2 kampioen komt uit een (waarschijnlijk frustrerende) periode bij KTM en krijgt nu zijn grootste kans bij Honda. Nadeel: het Honda team telt ook ene…Marc Marquez en de confrontatie met deze levende legende fnuikte al meer dan één carrière. Voordeel: Espargaro tekende voor twee jaren en kan zich een leerjaar veroorloven.
Ducati Team:
- Jack Miller – Na zijn tijd bij Pramac heeft de Ducati waarschijnlijk weinig geheimen voor de Australiër, maar kan hij de Italianen er bovenop helpen? Afwachten of het iets wordt voor Miller, die amper een blad voor de mond neemt, in de slangenkuil van Ducati.
- Francesco Bagnaia – De Italiaan schitterde al in 2020, leek zelfs bij machte om mee te draaien aan de top maar maakte net teveel fouten en net teveel valpartijen. Hij zal zich onmiddellijk moeten bewijzen want net als Miller heeft hij slechts een contract voor één jaar.
Monster Energy Yamaha: - Maverick Viñales – De zeer snelle Spanjaard zoekt nog altijd naar het perfecte evenwicht tussen prestaties en betrouwbaarheid met de Yamaha. Wanneer het hem lukt is hij onverslaanbaar. Maar dikwijls slaat hij de bal mis, verkijkt zich op de bandenslijtage of kwalificeert zich om onverklaarbare redenen op slechte posities. En anno 2021 krijgt hij er een probleem bij: Fabio Quartararo. Maar als één man Quartararo in toom kan houden, dan is het wel “Top Gun”…
- Fabio Quartararo – De Fransman was de revelatie van de afgelopen twee seizoenen, schoot als een meteoor naar de top en vocht voor de wereldtitel met de besten. Maar hoe goed is hij eigenlijk? Eén ding is zeker: met het tandem Vinales-Quartararo is Yamaha op papier waarschijnlijk het sterkste team, en beide rijders blijven nog tot 2022.
Team Suzuki Ecstar: - Alex Rins – De Suzuki’s verrasten er meer dan één in het vorige seizoen. Rins blijft een zekere waarde, is snel en haalde bij gelegenheid zijn zeges. Maar om echt mee te draaien aan de wereldtop heeft hij net dat tikkeltje meer consistentie nodig.
- Joan Mir – De voormalige Moto2 kampioen verbaasde door in 2020 mee te dingen voor de wereldtitel. Terwijl iedereen zich blind staarde op wonderboy Quartararo en de snelle Vinales, was het de eerder bescheiden Mir die op kousenvoeten de leiding overnam in de tussenstand. Kan hij dat herhalen in 2021 en 2022. Net als Rins blijft hij immers Suzuki nog twee jaren trouw en het tandem zou het duo van de komende jaren kunnen worden.
Red Bull KTM Factory Racing: - Brad Binder – Hij is geboren en getogen in de KTM filiére, is snel, spectaculair, en kent weinig capsones. De Zuid-Afrikaan haalde al in zijn rookie jaar 2020 zijn zege binnen, toegegeven, met een gelukje, maar toch… Binder zou dus wel eens de coming man kunnen worden.
- Miguel Oliveira – De Portugees zorgde voor een eerste zege voor zijn land in de MotoGP. Hij laat zich opvallen maar is nog altd wat wisselvallig in zijn resultaten. Breekt hij door in 2021? En verlengt hij dan ook zijn contract met KTM?