De Total 24 Hours of Spa staan voor de deur, het is dus het ideale moment om een paar interessante statistieken over deze grootse race op te frissen. We hebben er een aantal – 24, of wat dacht u? – verzameld, om u zo klaar te stomen voor de editie 2020 van de Belgische uithoudingsklassieker.
1 – Dit wordt de eerste editie van de Total 24 Hours of Spa die in de herfst wordt georganiseerd. Eerder had de 24 uur nooit later dan 5-6 augustus plaatsgevonden. Dat was in 2000, het jaar voor de GT-regels werden geïntroduceerd. De editie 2021 is nu al vastgelegd op 29 juli-1 augustus, dus dit jaar wordt het een waarlijk unieke editie.
2 – Twee teams rijden met rijders uit hetzelfde gezin: tweelingbroers Robert en Alfred Renauer delen voor de derde keer in vier jaar een Herberth Motorsport Porsche, terwijl het vader-zoon duo Rob en Ricky Collard voor het eerst samen rijden, aan het stuur van de #77 Barwell Motorsport Lamborghini.
3 – Om 03u00 op zondagochtend worden de klokken een uur teruggedraaid, aan het eind van de zomertijd. Dat betekent dus dat de race die op zaterdag om 15u30 start, op zondagnamiddag om 14u30 is afgelopen.
4 – Twee van de deelnemers die dit jaar aan de start staan hebben al vier keer op het algemene podium gestaan, zonder ooit te winnen. Christopher Mies heeft als rijder van de #31 Audi Sport Team WRT het meeste kans om daar iets aan te doen. Stephane Lémeret komt dan weer aan de start in de Am Cup, aan het stuur van de #108 CMR Bentley. De Belg won eerder wel al in Pro-Am.
5 – De voorsprong van de winnaar in de eerste twee GT-edities, 2001 en 2002, bedroeg vijf ronden. Vorig jaar moest de winnende GPX Racing Porsche het stellen met een verschilletje van 3,347 seconden. De laatste keer dat er slechts één wagen het grootste aantal ronden had afgelegd dateert al van 2015.
6 – Ferrari’s reden de afgelopen negen jaar al naar zes overwinningen in Pro-Am, waaronder vijf op een rij tussen 2011 en 2015. Dit jaar heeft het Steigerend Paardje drie wagens in de Pro-Am klasse, twee onder hen zijn voormalige winnaars.
7 – Met een lengte van een fractie meer dan zeven kilometer is het circuit van Spa-Francorchamps het langste op de kalender van zowel de GT World Challenge Europe Powered by AWS als de Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli. Tijdens een normale zomerse editie werken de snelste rijders zo een rondje af in een lage 2’18.
8 – Vorig jaar reden acht verschillende merken aan de leiding van de Total 24 Hours of Spa. Daarbij vier verschillende Porsches, terwijl Mercedes-AMG, Lamborghini en Audi elk twee auto’s in hun rangen hadden die op een gegeven moment aan de leiding van de race reden.
9 – Bij de laatste negen edities van de Total 24 Hours of Spa is Belgian Audi Club Team WRT het enige team dat meer dan één overwinning scoorde, met zeges in 2011 en 2014.
10 – Dit jaar is de tiende editie waarbij GT3 de hoogste klasse van de uithoudingsklassieker vormde. Twee rijders werkten ze allemaal af, en passend genoeg zijn het twee Belgen. Maxime Martin pakte in 2016 de algemene zege, en Louis Machiels zegevierde in Pro-Am in 2012 en 2014.
11 – Porsche is het best vertegenwoordigde merk dit jaar, met elf wagens aan de start. Het heeft ook het hoogste aantal full-pro auto’s, met acht 911 GT3-R die voor de algemene overwinning gaan.
12 –Twaalf Belgische rijders staan aan de start van hun thuisrace. Dat gaat van tiener Charles Weerts tot de uiterst ervaren Stéphane Lémeret, die al in 1996 voor het eerst aan de start stond van de 24 uur. Met 29 rijders is Frankrijk het best vertegenwoordigde land, gevolgd door Groot-Brittannië (27) en Duitsland (26).
13 – Bandenleverancier Pirelli mikt op een productie van zowat 13.000 banden voor de Total 24 Hours of Spa. Het uiteindelijke aantal kan nog variëren, afhankelijk van de deelnemerslijst en verwachte weersomstandigheden in de Ardennen. Daarom wordt de laatste lading pas zo laat mogelijk verscheept.
14 – Er staan 14 voormalige winnaars aan de start. Vier daarvan wisten al twee keer te winnen: Andrea Bertolini (2006 & 2008), Romain Dumas (2003 & 2010), Philipp Eng (2016 & 2018) en Markus Winkelhock (2014 & 2017).
15 – Dit jaar is het de 15de verjaardag van de eerste algemene overwinning voor Pirelli in de 24 Uur van Spa. Het Italiaanse merk leverde de banden voor de mythische Maserati MC12, die zowel in 2005 als 2006 met Pirelli-rubbers naar de zege reed.
16 – In 2012 reed de #16 Audi van op de 29ste plek naar de overwinning, de laagste startpositie van alle winnaars uit het hele GT-tijdperk. Eén van de rijders van toen – Frank Stippler – staat ook dit jaar nog aan de start van de Total 24 Hours of Spa, en ook nu voor Audi.
17 – Amper 17 duizendsten van een seconde, dat was het verschil tussen Superpole-winnaar Maro Engel (Mercedes-AMG) en tweede Laurens Vanthoor (Porsche). Dat was een evenaring van het bestaande record in het GT3-tijdperk, dat voor het eerst in 2015 werd neergezet.
18 – Romain Dumas maakte 18 jaar geleden zijn debuut in de Total 24 Hours of Spa. In de editie 2002 finishte hij toen als derde, aan het stuur van een Porsche 911 GT3-RS. Dit jaar bestuurt hij de meest recente versie van die bolide, uitgevoerd in de kleuren van GPX Racing.
19 – Niet minder dan 19 verschillende merken wisten sinds de eerste editie van 1924 al te winnen in de 24 uur van Spa. Sinds in 2001 de GT-regels werden ingevoerd zijn dat er acht, en in het GT3-tijdperk wonnen er vier: Audi, BMW, Mercedes-AMG en Porsche.
20 – De editie 2020 wordt de 20ste editie volgens de GT-regels. Gedurende die periode werden er door de winnaars 10.097 raceronden afgelegd, en talloze meer tijdens de vrije trainingen en kwalificaties.
21 – Vorig jaar bedroeg het verschil tussen de 20ste en 21ste wagen na afloop van de kwalificaties slechts zes duizendsten van een seconde. Meer had latere winnaar GPX Racing niet nodig om zich te plaatsen voor de Superpole en te vermijden dat de wagen van op de 21ste plaats zou moeten vertrekken.
22 – In 2019 finishte Oman Racing by TF Sport als 22ste algemeen, goed voor een zege in Pro-Am en een zo goed als perfecte scoren. Naast de punten voor de overwinning haalde het Aston Martin team immers ook de volle buit binnen na zes en twaalf uur. Enkel het bonuspunt voor pole positie ontsnapte ze.
23 – Het originele en 15 km. lange circuit van Francorchamps werd gecreëerd in 1920, en had de vorm van een driehoek, gevormd door de routes 23, 32 en 440, de verbindingswegen tussen Francorchamps, Malmédy en Stavelot. Amper vier jaar later werden de 24 uur voor het eerst georganiseerd.
24 – De editie 2020 start op 24 oktober, met voorsprong de meest late datum in de geschiedenis. Maar zoals steeds kan de race wereldwijd en gratis worden gevolgd op de GT World Challenge Europe website en Facebook pagina, en het GTWorld YouTube kanaal.
Op donderdag starten de vrije trainingen om 11.10, en pre-qualifying om 15.15. Deze laatste sessie is ook de start van de gratis livestream, waardoor de fans tot het vallen van de finishvlag op zondag geen fractie van de actie hoeven te missen.
Op donderdagavond starten de kwalificaties om 18.55, om zo de 20 wagens voor de Superpole te selecteren en de startposities 21 tot 56 vast te leggen. Om 20.35 krijgen de deelnemers nog 90 minuten nachttraining voorgeschoteld.
Op vrijdag draait alles rond de Superpole, de live coverage start om 18.20. Dan blijft enkel nog de race over, die zaterdagnamiddag om 15.30 start. De finishvlag valt om 14.30 s’s anderendaags, want in de nacht van zaterdag op zondag worden om 3 uur de klokken een uur teruggedraaid, voor de start van de wintertijd.