De 20ste editie van de Hemicuda wordt een jubileumeditie die met heel wat zaken rekening moet houden. Er is niet alleen Corona, maar het is in het weekend van 24 op 25 oktober ook nog opletten geblazen want… de wintertijd wordt dan ingevoerd!
(persbericht/foto: ©L.Deschuyttere)
Het is dit jaar dus een feesteditie voor de “Hemicuda” en het had een grootse viering moeten worden, maar de omstandigheden zorgden ervoor dat het grote feest later zal moeten gevierd worden.
“In feite begon het voor ons al bijna 30 jaar geleden in 1991”, vertelt Jan Verschaeve, voorzitter van Autostal Hemicuda. “Samen met Autostal Atlantic hebben we toen de Rallysprint van Koekelare opnieuw op de kaart gezet. Tien edities lang werd er in het najaar rond de Hovaeremolen in Koekelare gereden, maar in 2001 schakelden de twee clubs over naar een short-rally. Ondertussen zijn we 20 edities verder en is de Hemicuda Rally, met zijn 100 kilometer klassementsproeven, een meer dan gevestigde waarde op de regionale rallykalender”.
Respect voor het Covid-19 protocol
Voor organisator Jan Verschaeve was het deze keer bang afwachten. “We doen er alles aan om het evenement te laten doorgaan”, zei hij al vroeg op het seizoen, toen Corona nog maar een Coronaatje was… Maar de situatie evolueert van week tot week en steeds blijft de vrees bestaan dat de lokale
besturen, of de nationale regering verdere beperkingen oplegt. Hoe dan ook, in september kreeg de organisatie groen licht van de provincie en dat was alvast goed nieuws. Alle voorbereidingen konden dus doorgaan, zij het dan onder de voorwaarden die gelden in het COVID-19 protocol.
Afstand houden, ontsmettende gel en mondmaskerplicht. U zal er niet aan ontsnappen. Publiek is langs het parcours verboden en toeschouwers hebben enkel toegang tot vooraf bepaalde zones. Daar kan men terecht als men zich vooraf registreert en een ticket koopt. Deze verkoop startte vorige maandag om 21.00 uur en kan alleen online via de site van Hemicuda. Voor elke KP zijn er 400 tickets beschikbaar en moet je zelf een voorkeur uitspreken. Er kunnen geen tickets gekocht worden de dag zelve!
Strenge controle
Tijdens de wedstrijd zal de overheid controles uitvoeren. Wie zich op een plaats bevindt waar het publiek niet is toegelaten, riskeert onmiddellijk een GAS boete. Wees verstandig en breng de goede reputatie van de VAS-rally’s niet in gevaar.
Publiekszones
Deze zijn ondertussen gekend. Voor Kortemark zijn er twee zones aan de Molenhoek, in de buurt van ‘t Hemeltje bij de weg naar Werken en aan de St-Pieterskruisstraat, korter bij de start van de proef. Op Houthulst zijn er zones in de buurt van de Hoge Mote, richting Hoge Ieperweg en een andere haakse, richting Langemarkstraat, met een laatste zone aan de Kapel van de Melane. Tenslotte is er nog Koekelare, met een zone aan de Vijvermolenbeek, een haakse bocht in de buurt van Lavendee en nog een haakse in de buurt van de finish.
De deelnemers
Daar hadden de organisatoren een verrassing in petto. Niemand had immers verwacht dat op zondag 25 oktober de huidige nummers 1 en 2 van het “FIA WRC World Rally Championship” aan de start zouden komen. En ziedaar, zo wordt deze 20ste Hemicuda Rally toch nog een feestelijke editie. Elfyn Evans en Sebastien Ogier komen er in hun fabrieks Toyota Yaris WRC uiteraard de Renties Ypres Rally voorbereiden. Zij rijden de facto in een klasse apart. Maar achter hen zal er een andere boeiende strijd woeden, die de allures zal hebben van een nationale wedstrijd. We zien er Grégoire Munster (Hyundai i20 R5), Vincent Verschueren (VW Polo GTI R5) en Paul Lietaer (Citroën C3 R5), aangevuld met Hemicuda zegerecordhouder Andy Lefevere (Porsche 997 GT3) en zijn spectaculaire merkgenoot Gunther
Monnens. Meer internationaal geweld komt er van Hyundai i20 R5 WRC2 rijders Ole Christian Veiby en Nikolay Gryain. Maar, dit blijft een lokale rally en hoewel ze zich niet kunnen meten met de WRC zwaargewichten misschien toch wel een oogje houden op Bert Coene (Ford Fiesta R5), John Reddington (Ford Fiesta R5) en de immer snelle Mitsubishi-armada met onder andere Kurt Boone, Philip Barbier en Thierry Deconinck. Bij de Historic wordt het vooral uitkijken naar het duel tussen Bjorn Syx, met de BMW M3 en Stefaan Stouf met de Ford Sierra Cosworth.
Het parcours
Acht proeven krijgen de deelnemers voor de wielen geschoven. Driemaal Kortemark en driemaal Houthulst, terwijl Koekelare tweemaal wordt verreden. Dit brengt het aantal gechronometreerde kilometers op 88,76. Het gesloten wagenpark, de servicezone, de start en de aankomst zijn als vanouds op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert, aan de Oostmeetstraat, net aan de rand van het centrum van Koekelare. De eerste wagens lanceren er zich op zondag 25 oktober vanaf 8u00 en vanaf
17u00 worden de eerste wagens terug aan de finish verwacht.