Dat het stijgend aantal besmettingen ook de autosport zou raken, was zo goed als zeker. Hoewel de autosport het uitstekend doet qua veiligheid en er nauwelijks besmettingen zijn in de paddock en al zeker niet op de piste, is het haast zeker dat er de komende weken evenementen zullen sneuvelen. In Nederland is er een nieuwe fase in de strijd tegen corona ingeluid en die zou ook gevolgen voor de autosport kunnen hebben.
Heeft de Nederlandse eerste minister Rutte zonet het einde ingeluid van het seizoen 2020 voor diverse autosportkampioenschappen? Het is niet uitgesloten. In een redelijk dramatische boodschap kondigde Rutte onder meer aan dat:
“Boven de 18 blijft individueel sporten – zonder contact – mogelijk. Alle amateur-teamsporten voor volwassenen, waarbij het onmogelijk is 1,5 meter afstand te houden, zijn verboden. In groepsverband geldt een maximum van vier mensen. Wedstrijden in betaald voetbal blijven doorgaan, maar zonder publiek.” en belangrijker nog: “evenementen worden verboden, van eender welke grootte.”
Uit deze maatregelen valt niet rechtstreeks af te leiden dat autosport verboden wordt, het sporten gebeurt immers individueel en buiten, maar het probleem zit natuurlijk in de ‘teams’. Die bestaan, zeker met rijder bij, uit meer dan vier personen, al is voor een sprintcompetitie de limiet van vier personen misschien nog net haalbaar. In concreto bekijkt het circuit van Assen deze week nog met Dick Van Elk of de finaleraces van 31 oktober en 1 november voor de Fiesta Cup, Mazda Cup, Carrera Cup en Supercar Challenge al dan niet kunnen plaatsvinden en onder welke modaliteiten dat dan wel kan.
Vrijdag zal onze regering nieuwe maatregelen aankondigen en bovendien staan er in België nog meerdere grote autosportraces op de kalender, zoals DTM in Zolder, de 24 Uur van Spa en uiteraard de WRC-rally van Ieper. Het laatste woord is dus zeker nog niet gezegd…