Home > VAS > Rittensport > VAS: de 5 Uren van…

VAS: de 5 Uren van…

Er was een tijd dat echte mannen zoals Roger Clark, Stig Blomqvist of Timo Makinen in een Saab, Ford Escort, Cortina of Mini Cooper midden in de nacht doorheen de met herfstbladeren bedekte boswegen kliefden in het zuiden van Engeland. Het waren de gloriedagen van de RAC rally, in oude stijl, en dat was het gevoel dat de broers Bjorn en Jens Vanoverschelde als parcoursuitzetters wilden introduceren in de Garnalenrit. Lang bleven ze dan ook niet bij de pakken zitten toen AC Noordzee ophield te bestaan en de rittensportwedstrijd dreigde teloor te gaan. AC Medina nam de organisatie over en de broers Vanoverschelde zetten met JBREvents het parcours uit.

(persbericht)

Ze benadrukken dan ook dat de “5 Uren van…” geen nieuw evenement is, maar een facelift van de vroegere Garnalenrit. De ziel van die wedstrijd, die ze gedurende vijf jaar mee hielpen opbouwen, blijft behouden. Een navigatierit in RAC stijl met boswegen, herfstbladeren, regen en mist en de duisternis als voornaamste obstakel. Deelnemen kan in “Touring” (de aanrader voor wie niet zo vertrouwd is met kaartlezen), en in “Expert (een naam die zichzelf verklaart). Door de coronamaatregelen worden er in elke groep 65 teams toegelaten. Op dit ogenblik zijn reeds 93 teams ingeschreven waarvan 59 teams in de categorie ‘touring’. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig…

Onder de namen die al op de lijst staan, kunnen we podiumkandidaten zien in bijvoorbeeld Dominique Holvoet en Yannick Albert, Sander en Paul Van den Wyngaert (uiteraard), Joris en Jochen Phlypo (onderschat ze niet), Nic Papijn en Alexis D’Hoore, Bart Babeliowsky en Hendrik Jaeken (altijd vooraan in de strijd), Jurgen en Tim De Bruyne, Rudi Verhaeghe en Jurgen Mortelé, Sebrecht Vanneste en Jurgen Crombez, Jan Eysermans en Wim Poulmans, Frederic en Jean-Michel Picry, Alexander Leurs met Bart Den Hartog (in het oog houden!) en Mario Varreware, deze keer gekoppeld aan Pablo Cracco. We zien ook nog enkele duo’s die we wel eens op de rallywegen ontmoetten: Hendrik Béatse (vroeger nog navigator van Guino Kenis) en Gert-Jan Wormmeester, HIstorics stuurkunstenaar Tobi Vandenberghe en Marvin Pieters, Guy en Jo “Flatout” Muylle. 

Het Brugse Ommeland

De wedstrijd zou zomaar de “5 Uren van het Brugse Ommeland” kunnen heten. Vanuit het West-Vlaamse Wingene gaat het immers naar de bosrijke omgeving van Brugge: het Ommeland. De roadbook is uiteraard geheim, maar wie vroeger al eens aan de start van de Garnalenrit stond, zal zich ongetwijfeld Beernem en het Bulskampveld herinneren, met de onwezenlijke wegeltjes in het licht van de verstralers tussen de eindeloze rijen bomen. Er zal een compacte timing worden gevoerd maar de deelnemers hoeven geen schrik te hebben: er wordt op zich niet tegen de tijd gereden. “Het wordt een ouderwetse kaartleesrit waarbij het navigeren op stafkaart, zonder complexe opgaven, zal primeren. Er zal weinig tijdsdruk zijn, de herfstwegen en de duisternis worden de belangrijkste moeilijkheidsfactoren“, aldus Bjorn Vanoverschelde. De bol-pijl rijders hoeven dus niet te wanhopen.

Uiteraard zitten we nog volop in de tweede golf aan Corona en dus zijn een aantal specifieke maatregelen niet uit te sluiten. Maar de Vanoverscheldes bewezen al met hun editie van de Belgian Westhoek Classic, dat ze weten hoe dit varkentje te wassen. Zo zijn er afzonderlijke ruimtes voor de documentencontrole, dient men aan te melden onder een strakke timing, is het aantal personen in een ruimte beperkt en wordt er gezorgd voor een veilige start en aankomst, buitendeurs. Touring en Expert volgen hun eigen wedstrijd. Als iedereen dan nog eens de anderhalve meter aanhoudt, mondmaskers en handgel gebruikt, dan zit dit allemaal wel goed.

In Groep 1, Touring, worden de eerste deelnemers op pad gestuurd vanaf 17u15. Zij zullen nog van enkele uren daglicht kunnen profiteren. Groep 2, Expert, neemt de start om 19u15 en zij rijden de volledige rit in het donker. Vertrek en aankomst zijn er bij Feestzaal ‘De Verrekijker’, op het adres Verrekijker 1 in Wingene.