Home > Circuit > Ford Fiesta Zandvoort: jeugd aan de macht met De Backer, De Laet en Herremans

Ford Fiesta Zandvoort: jeugd aan de macht met De Backer, De Laet en Herremans

Kenny Herremans en FordStore Feyaerts zijn de grote winnaars geworden van de Voorjaarsraces, want zij waren de enigen die in de drie races voldoende punten wisten te scoren en alzo ruim aan de leiding komen van zowel het algemeen kampioenschap als het Ford Dealer Team Championship. Herremans won de derde en laatste race, maar de overige winst ging op Circuit Zandvoort naar jongelingen Tomas De Backer en Milan De Laet en zij werpen zich nu op als de meest ernstige rivalen van Herremans. En, uiteraard positioneren zij zich als kandidaten om Junior-kampioen Vanspringel op te volgen! 

Race 1: De Backer wint na onuitgegeven gevecht(en)

Op een halfnatte later bijna opgedroogde piste, kregen we zodanig veel wissels aan de leiding te zien, dat niemand durfde gokken op de namen van de coureurs in de finale Top 3. Te meer daar meteen na ronde 2 de Safety Car de troepen bij elkaar bracht, waarna Herremans aan de Belgische spits de hete adem voelde van De Backer en, verrassend, het Vanspringel/TeamFloral-duo Valckenaere-Vanspringel, terwijl Derdaele meteen terrein verloor en zich bedreigde voelde door De Laet. Vooral Valckenaere toonde dat hij vooraan wou finishen en nadat hij zich voorbij het duo Herremans-De Backer wrong, bond de #8 Fiesta prompt de strijd aan met de Nederlandse topper Koen en zelfs doortrok naar een 3de plek algemeen. 

Zonder Huart, gestart vanuit de pitlane, kreeg Tom Feyaerts het in de achterhoede aan de stok met het Alnimax-duo Borgmans-De Witte. Onder het oog van Herremans-De Backer had Vanspringel in de 6de ronde z’n maatje Valckenaere ingehaald maar de safety car haalde het veld nogmaals bij elkaar en dat zorgde ervoor dat een hele bende daarop richting Panorama-bocht stoof. Herremans moest daar in de klappen delen, verloor terrein op Valckenaere-Vanspringel, terwijl De Backer van het geharrewar profiteerde om aan de spits te verschijnen. 

De SC neutraliseerde andermaal de race en het was achter de SC dat De Backer won van, jawel, Dylan Derdaele en Ruben Valckenaere. Uiteraard domineerde De Backer de Junior, voor Valckenaere en De Laet, die van ver was teruggekeerd.

Na het aandachtig ontleden van de beelden van de  tumultueuze race oordeelde de koersdirectie dat het noodzakelijk was om enkele coureurs op de vingers te tikken en straffen uit te delen. Zo verloor Derdaele drie plaatsen – van 2 naar 4 – en 1 strafpunt wegens ‘driving conduct’, Vanspringel kreeg twee keer twintig seconden en 3 strafpunten aangesmeerd als veroorzaker van twee aanrijdingen (en hierdoor pas 6de) en van hetzelfde broek een laken voor teammaat Valckenaere: vijfenwintig seconden voor een aanrijding op een gevaarlijke plaats, twintig seconden voor ‘driving conduct’ (en dus verlies van 3de plaats) en in totaal drie strafpunten!

Nederlander Caresani verloor twee plaatsen, voor het niet respecteren van de SC-procedure en hierdoor schuift Tomas De Backer op naar de 3de plaats in de Dutch Belgian Super Star.

Uitslag: 1.De Wit, 12 ronden; 2. D. Rappange, op 0.613; 3. De Backer, op 0.783; 4. Caresani, op 0.225; 5. Koen, op 1.055; 6. Herremans, op 2.605; 7. De Laet, op 2.887; 8. Geel, op 4.553; 9. Derdaele, op 1.908; 10. Olejnisczak, op 5.099; 11. Feyaerts, op 5.716;… 13. Vanspringel, op 43.518; 14. Valckenaere, op 47.286; … 16. Borgmans, op 41.944; 17. De Witte, op 7 ronden; 18. Huart, op 4 ronden.

Gaban: niet gerangschikt, uitgesloten wegens auto niet conform met het geldende gewicht.

Race 2: Milan De Laet en Kenny Herremans gaan voor Dutch Belgian Super Star

Vanuit de Belgische ‘pole position’ vond Milan De Laet meteen aansluiting met de Hollandse Top 3 en het zou niet lang duren vooraleer de 17-jarige Belg aanspraak begon te maken op een plek op dat BE/NL-podium. Junior-collega Nathan Vanspringel verging het minder goed: hij schoof in de Panorama rechtdoor en was vanop een 18de plaats aangewezen op achtervolgen. Dat was ook de missie van Herremans: snelle De Laet bijbenen! Hierbij diende de kampioen 2018 dan nog goed op te letten voor De Backer, Derdaele, Valckenaere, Gaban en een goede De Witte. Andermaal verscheen de safety car op het toneel – incident tussen Wierzbicki en Alexander Borgmans – en na de herstart zag De Laet Herremans én De Backer in de achteruitkijkspiegels opdoemen. Aan de spits ontspon een strijd tussen Caresani-Koen-Wierzbicki en zij zouden niet veel later De Laet op bezoek krijgen, die doortrok naar de 3de plaats (en uiteraard Belgisch leider bleef). Met Caresani-Koen vooraan, dan wat verder De Laet, het duo Herremans-De Backer en Valckenaere die de jacht opende op Derdaele, leken de teerlingen geworpen. Helaas, een schuiver van Huart, richting grindbak, zorgde opnieuw voor de komst van de SC, maar aan de rangschikking kwam geen verandering. Alleen De Backer liet zich verrassen op een kerbstone – hij zag Derdaele en Vanspringel voorbijglippen – en Koen zou zijn 2de plaats verspelen aan… De Laet en moest ook de 3de stek afstaan aan Herremans. Jagende op een tragere debutant, liet Maxim De Witte zich verrassen, maakte een schuiver en een koprol en dat bracht nogmaals de SC op de piste. Net zoals Race 1 werd deze rit beëindigd achter de SC met De Laet-Herremans op plaats 2 en 3 in de Dutch Belgian Super Star, maar bovenal een knappe Belgische overwinning voor Milan De Laet en het verenigde EJ Automotive/Garage Feyaerts, voor Herremans, Valckenaere, De Backer, Derdaele, Gaban, Vanspringel en Feyaerts. De twee laatstgeciteerden werden nog bestraft: vijf seconden voor Vanspringel wegens ‘jump start’ en drie seconden bij Feyaerts voor het niet respecteren van de startpositie.

Uitslag: 1. Caresani, 12 ronden; 2. De Laet, op 0.823; 3. Herremans, op 2.392; 4. Grouwels, op 3.454; 5. Valckenaere, op 4.167; 6. De Wit, op 5.855; 7. De Backer, op 6.040; 8. Wierzbicki, op 7.183; 9. Derdaele, op 8.894; 10. Geel, op 11.051; … 13. Gaban, op 13.863; 15. Vanspringel, op 15.499; 16. Feyaerts, op 15.499; 17. Borgmans, op 11 ronden; 18. Huart, op 3.330; 19. De Witte op 10 ronden

Race 3: Zege en snelste ronde voor Kenny Herremans 

Zonder Maxim De Witte en op een eindelijk bijna droge piste slaagde Herremans er meteen in om na de start ‘pole’-man De Laet in de Panorama-bocht te verschalken en op zoek te trekken naar het Nederlandse trio Caresani-Koen-De Wit. De Laet kreeg snel het gezelschap van Derdaele en De Backer. Nathan Vanspringel liep in die eerste schermutselingen wat schade op en zakte weg naar een 13de plaats, in de buurt van Huart die het aan de stok kreeg met een goede Gaban. Aan de spits liep het leiderstrio wat uit op Herremans en De Backer kon afrekenen met Derdaele. Voorgoed, waarna hij op zoek trok naar De Laet. 

In de middenmoot bikkelden Huart, Gaban, Feyaerts en Borgmans voor de eer en… verscheen nogmaals de safety car: Wierzbicki kreeg op het rechte stuk af te rekenen met een ontplofte motor en het achtergelaten oliespoor noopt de koersdirectie tot het neutraliseren van deze laatste race. Van de herstart herinneren we ons vooral het inhaalmanoeuver van De Backer op De Laet, die nog steeds moest opletten voor Derdaele en die op zijn beurt Valckenaere in de buurt kreeg. 

Olie op de baan bracht wederom de SC in het veld, maar de posities bleven nadien quasi ongewijzigd, met vooraan het Nederlandse trio en Herremans ‘safe’ als snelste Belg – hij zou met de snelste ronde een extra punt pakken -, voor, in volgorde, De Backer-De Laet-Derdaele-Valckenaere-Vanspringel. Leuk was alleszins het gevecht dat teambaas/coureur Feyaerts leverde met Gaban, Huart en vooral Borgmans, met de 7de plek als inzet. 

In de allerlaatste ronde kreeg Herremans nog de 2de plaats in de Dutch Belgian Super Star in de schoot geworpen, nadat Laurens De Wit met technische averij aan de kant moest. En doordat winnaar Koen wegens onder gele vlag inhalen één plek moest afstaan, werd Kenny Herremans uitgeroepen als winnaar van de Nederlands-Belgische confrontatie.

In het kampioenschap komt Kenny Herremans met 121 punten sterk aan de leiding, voor Tomas De Backer (114), Dylan Derdaele (107) en Milan De Laet (104). Gelijkaardige puntenstand in het Ford Dealer Team Championship met FordStore Feyaerts als leider, voor Ford Peerlings. In de Junior Ford Fiesta Sprint Cup leidt uiteraard Tomas De Backer (114), voor Milan De Laet (104) en gaat Ruben Valckenaere (77) teammaat Nathan Vanspringel (73) vooraf. 

Uitslag: 1. Herremans, 14 ronden; 2. Koen, op 14 ronden; 3. Caresani, op 0.128; 4. De Backer, op 1.179; 5. De Wit, op 1.615; 6. De Laet, op 3.174; 7. Derdaele, op 4.483; 8. D. Rappange, op 5.242; 9. Valckenaere, op 7.387; 10. Grouwels, op 8.106;… 12. Vanspringel, op 14.895; 13. Borgmans, op 20.778; 14. Feyaerts, op 20.627; 15. Huart, op 21.944; … 17. Gaban, op 22.851;

(persbericht)