Op het einde van 2019 werd het project van de GDM Motors Volvo 240 Turbo Groep A boven de doopvont gehouden en afgelopen weekend racete de Zweedse bolide voor het eerst op circuit. De Volvo stond aan de start van de eerste manche van de Belcar Historic and Youngtimer Cup op Circuit Zolder. Deze Europese kampioenenwagen uit 1985 krijgt de technische zorg van het team van Pino Sperlinga en achter het stuur zat niemand minder dan Marc Duez.
“De regen was dan wel van de partij dit weekend in Zolder, maar rijden met deze Volvo 240 Turbo Groep A was echt geweldig”, aldus Marc Duez. “Het team GDM Motors heeft prima werk afgeleverd en het project staat al behoorlijk ver. Ik reed zelfs een tijdje aan de leiding in de eerste race, alvorens ik de winnende ex-DTM BMW M3 moest doorlaten. Tweede worden in de eerste race van de wagen, was al een zeer mooi resultaat. De tweede race begon ook goed, maar plots was er rook ter hoogte van de voorwielen. Een van de banden moet de carrosserie geraakt hebben en ik ben dan uit veiligheidsoverwegingen maar binnengekomen. Deze wedstrijden zijn echte sprints, dus het had geen zin meer om nog verdere risico’s te nemen.”
Pino Sperlinga maakte kennis met de wedstrijden voor historische racewagens en toonde zich ook zeer tevreden: “Voor een eerste deelname kon het eigenlijk moeilijk beter gaan. Deze Volvo 240 Turbo is niet alleen betrouwbaar, maar ook erg snel. Dat op zich is al een zege waard, want we zijn echt van een wit blad moeten starten. We hebben heel wat onderdelen zelf moeten bouwen, onder meer de turbo’s die niet meer bestaan. We gaan nu alles doornemen en een aantal zaken bijsturen. Ik denk dat we bijvoorbeeld zeker nog 40 kilogram uit de auto krijgen.”
“We hebben niet dezelfde voordelen als het team Eggenberger destijds, die met speciale krachbronnen konden werken”, gaat Marc Duez verder. “In het midden van de jaren ’80 reed ik met de Rover Vitesse TWR, een directe concurrent van de Volvo en de Zweedse bolide had een duidelijk voordeel in de rechte lijn. Dat voordeel is vandaag niet meer zozeer aanwezig, maar het chassis is erg goed en ik kon dan ook zeer efficiënt zijn achteraan in het bos van het circuit van Zolder en ik kon er de snelheid goed inhouden, ook in de regen. De auto is zeer goed en ik denk dat toekomstige rijders echt zullen genieten van deze Volvo 240 Turbo Groep A van GDM Motors.”
We zullen de Zweedse toerwagen opnieuw zien tijdens de wedstrijden van de Belcar Historic and Youngtimer Cup, in de aanloop naar de 24 Uur van Zolder begin november. Pino Sperlinga zal dan verder werken aan het seizoen 2021, met als voornaamste doelstelling om één of meerdere Volvo 240 Turbo in te zetten in de Heritage Touring Cup van Peter Auto. In deze serie zien we vandaag vooral veel BMW 635 CSi en dus is het wachten op andere wagens uit de succesperiode van de Groep A-racewagens.
“We hebben de mensen die interesse betonen in deze Volvo 240 Turbo Groupe A de afgelopen tijd al wat laten wachten”, vertelt Guillaume Dumarey, de verantwoordelijke van GDM Motors. “We willen echter zeker zijn van ons stuk alvorens de auto echt te verhuren of te verkopen. De betrouwbaarheid en het potentieel moeten echt op en top zijn! We hebben dit weekend gezien dat dat wel degelijk het geval is en nu kunnen we naar een volgend stadium doorgaan.”
(persbericht)