Het blijft wat vreemd, 24-uursraces die amper nog de helft duren van de voorziene afstand, zoals dit weekend op de Nürburgring en vorig jaar op Spa-Francorchamps. Op de Nürburgring wordt er ondertussen wel weer gereden, met na de onderbreking nu een strijd vooraan tussen Audi en BMW, met Porsche op vinkentouw. Vooraan leidt de #1 Phoenix Audi van Müller-Vervisch-Vanthoor-Stippler.
De discussie over regen en racen op circuit – in een rally passen de crews zich gewoon aan – is uiteraard één van vele meningen. Ons valt het alleen op dat hoe veiliger de auto’s worden en in vele gevallen – op uitzondering van old school omlopen zoals de Nürburgring – ook de circuits, hoe minder er nog in de regen mag gereden worden. Ga één generatie terug en rijders zouden in de jaren ’80 of ’90 van de vorige eeuw vreemd hebben opgekeken bij een rode vlag omwille van regen. Of ziet u het al gebeuren dat Sébastien Ogier en Thierry Neuville… niet rijden omdat het regent? Het ligt zonder twijfel in de lijn van de hele samenleving, waar risico’s ten koste van alles moeten vermeden worden en wij nu dus veelal thuis naar autosport moeten kijken.
Hoe dan ook, na het ontbijt werd er weer geracet op de Groene (opdrogende) Hel en voorlopig is het de #1 Phoenix Audi van Müller-Vervisch-Vanthoor-Stippler die de debatten leidt, voor de #3 Audi Sport Team Car Collection Audi R8 LMS GT3 van Bortolotti-Haase-Winckelhock en de eerste BMW, de #42 van BMW Team Schnitzer BMW M6 GT3 met Farfus-Klingmann-Tomczyk-van der Linde. Er liggen nog goed vijftien wagens in dezelfde ronde, waaronder de #31 Frikadelli Racing Team Porsche 991 GT3-R van Mathieu Jaminet, Lars Kern, Lance David Arnold en Maxime Martin. Maxime Soulet hangt rond de 25ste stek in zijn Mercedes.
Bij de Belgen zijn JJ Motorsport en Pit Lane van Olivier Muytjens er nog steeds bij, De Toyota ligt zelfs op een voorlopige podiumplaats in SP3, terwijl Kris Cools (Porsche 991 Cup) en Verdonck-Dumarey (GT4 Aston) beide op een vierde plek in hun respectieve klasse liggen. Om 15u30 eindigt de race.