In tegenstelling tot de rustige openingsuren van de 88ste editie van de 24 Uur van Le Mans ging het vallen van de duisternis gepaard met heel wat incidenten. Vooraan kent de #8 Toyota TS050 problemen met de remmen vooraan, waardoor de #7 van Kobayashi-Lopez-Conway een tweetal ronden marge neemt en de beide Rebellion in de buurt van de tweede plaats komen. Laurens Vanthoor kende dan weer problemen met de stuurbekrachtiging van de #92 Porsche 911 en hij verloor 12 ronden.
Heel wat incidenten tekenden de avonduren van de 88ste editie van de 24 uur van Le Mans. In GTE Am verloren we twee Ferrari, de #52 (AF Corse) en de #55 Spirit of Race. Beide wagens gingen van de baan. De #4 ByKolles Enso CLM verloor dan weer zijn achtervleugel en ging de muur in, maar Bruno Spengler lijkt in staat om de wagen terug te brengen. Tot slot was er een zeer harde impact voor de #30 Duqueine Areca-07. Tristan Gommendy ging aan de eerste chicane stevig de rail in en daar is de opgave zeker. Ondertussen viel de #37 Jackie Chan Oreca, leider in LMP2, stil op de piste met een elektrisch probleem en de #16 G-drive Aurus 01 stond ook stil op de piste.
Vanthoor uitgeteld
In GTE Pro verloor de #92 Porsche 911 RSR dus heel wat tijd met problemen aan de stuurbekrachtiging. “Het systeem viel uit”, aldus Michael Christensen. “We hadden eerder al een platte band en we zijn niet snel genoeg om de concurrentie te volgen. Vooral bij het accelereren is er een probleem. De bochtensnelheid is goed, de topsnelheid ook, maar we missen power bij het wegtrekken van 80 km/u naar topsnelheid.”
Ondertussen leidt de #7 Toyota de race en in LMP2 ligt de #26 G-Drive Aurus van Rusinov-Vergne-Jensen op kop voor een peloton achtervolgers, met United Autosports, Panis Racing en Jota. In LM GTE Pro is er een stevig strijd tussen de beide AF Corse Ferrari en de Aston Martin van onder meer Maxime Martin. In LM GTE Am zien we hetzelfde scenario met Aston versus Ferrari.