Adrien De Leener is misschien niet zo een bekende Belg in de autosport, maar de 31-jarige globetrotter is ondertussen wel al aan zijn tiende seizoen in de racerij toe en dan voornamelijk in de GT-competities. Dit jaar debuteert hij, in de vreemde omstandigheden van 2020, in de 24 uur van Le Mans. De Leener, een liefhebber van Porsche, doet dat in een Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR in de klasse LM GTE Am. De Belg racet er samen met de ‘gouden’ Oostenrijker Thomas Preining en de Amerikaanse gentlemen driver Dominique Bastien, de bronzen rijder in het gezelschap.
Foto’s: © Porsche
“Jammer van die vreemde omstandigheden, zeker gezien het feit dat de technische controle niet in de stad is en ook de traditionele parade op vrijdag niet plaatsvindt. Uiteraard is dat begrijpelijk, maar ik had het voor mijn ‘eerste’ het liever anders gezien. Ook de sfeer rond het circuit is enorm in normale omstandigheden en de fans in de tribunes zijn er ook niet bij… In 2016 reed ik hier de Michelin Le Mans Cup dus ik weet wat hier gebeurt in een normale editie en ja, dat zal dus niet het geval zijn. Ik denk wel dat eens we in de race zitten, dat we dat wat gaan vergeten, zeker omdat Thomas en ik ieder goed negen uur in de auto zullen zitten.”
De race is in september, dat betekent meer uren in het donker, schrikt je dat af?
“Absoluut niet, ik rij zelfs graag in de nachtelijke uren, dat heeft iets bijzonder en ik denk dat Thomas en ik sowieso veel van de nacht voor onze rekening zullen nemen met dubbele stints. Het koelt wat meer af en dus is het fysiek minder zwaar dan bij de hitte in juni.”
Voel je je anders dan voor een andere wedstrijd?
“Dit blijft toch de grootste autorace ter wereld. Spa is ook mooi, maar dit is anders, Le Mans heeft zo’n aura dat geen enkele andere uithoudingsrace heeft. Ik leef ernaartoe, maar ik ben niet nerveus of zo. Ik ben ook ‘thuis’ in het team, want afgelopen seizoen heb ik met hen enkele mooie wedstrijden in het FIA WEC gereden en ik denk dat we de samenwerking hier een mooi verlengstuk kunnen geven en wie weet zit er ook na Le Mans nog meer in. Het sportieve aspect is ook mooi, want de drie constructeurs (Porsche, Ferrari en Aston) zijn erg aan elkaar gewaagd. De BoP is beter dan in GT3, waar je uiteraard meer merken hebt en meer diverse wagens, wat het werk van de BoP complexer maakt. Ik kijk alvast naar de strijd uit en hoop op een mooie uitslag. Er starten 22 wagens in onze categorie en de ‘battle’ zal super zijn om te volgen!”
Adrien De Leener zal heel waarschijnlijk ook in de 24 uur van Spa aan de start verschijnen.