De 88ste editie van de 24 Uur van Le Mans wordt een vreemde editie, een editie zonder toeschouwers, met een laat ons eerlijk zijn, ook zonder een beklijvend deelnemersveld en bovendien een editie in de schaduw van een enorme crisis in onze samenleving. En toch blijft de wedstrijd aanspreken en zal Toyota moeten vechten voor een derde opeenvolgende zege.
Voor het eerst in bijna 20 jaar zaken we niet naar Le Mans af. Autosportwereld.be heeft een accreditatie, maar wat is de meerwaarde van een aanwezigheid als je niemand mag zien en enkel digitaal mag werken? De pers heeft voor deze editie geen toegang tot de paddock en mag niemand fysiek ontmoeten. Om nog te zwijgen van de continue maskerdracht, de verplichte coronatesten en het feit dat iedere Belg die uit Le Mans terugkomt (departement Sarthe) sowieso vervolgens 14 dagen in quarantaine moet. Dat maakt echter niet dat wij de 88ste editie van de 24 Uur van Le Mans niet zullen volgen.
Vooruitblikken op de wedstrijd in LMP1 is niet moeilijk. Er staan, na het forfait van Ginetta, nog vijf wagens aan de start in de topklasse, waarvan twee Hybride Toyota TS050, de wagens die de voorbije edities winnend afsloten. De enige sportieve vragen zijn dan ook: welke Toyota wint er en kan één van de drie andere wagens – twee Rebellion en één Enso CLM – het podium bereiken, zoals Stoffel Vandoorne dat vorig jaar deed met SMP?
De beide Toyota worden in de WK-stand amper door 12 punten gescheiden. Lopez-Kobayashi-Conway tellen 137 punten, tegen 125 voor Hartley-Nakajima-Buemi. Opgepast, zelfs de Rebellion crew Nato-Senna-Menezes is met 109 punten nog niet uitgespeeld.
Loterij in LMP2?
In LMP2, met 24 wagens de drukst bezette klasse, lijkt de strijd om de zege een ware loterij. Er zijn maar liefst vijf constructeurs, met Alpine, Aurus, Dallara, Ligier en uiteraard Oreca en twee bandenleveranciers met Michelin en Goodyear. Het Amerikaanse merk heeft maar vijf wagens in de strijd, maar met G-Drive by Algarve, Algarve Racing, Panis Racing, Jackie Chan en Jota, wel vijf absolute topwagens. Anderzijds is hét team van 2020 in LMP2 uiteraard United Autosports dat de debatten in zowel ELMS als FIA WEC beheerst, herinner u de dubbel ELMS-FIA WEC in Spa van het Britse team. De Britten, die recent Strakka kochten, leiden uiteraard ook in de WK-stand.
Verder zien we in LMP2 enkele zeer mooie namen, zoals Juan-Pablo Montoya (Dragonspeed), Nick Tandy (G-Drive) en Anthony Davidson (Jota), naast de echte specialisten van de klasse. Noteren we verder nog de aanwezigheid van één landgenoot, de gentlemen driver Christophe d’Anwembourg in de Ligier JSP217 vcan EuroInternational die hij deelt met Erik Maris en Adrien Tambay. Richard Mille Racing zet een Oreca in voor drie dames, met het trio Calderon-Flörsch-Visser. Er starten zeven Nederlanders in de LMP2-klasse en nog eens drie in GTE-AM, maar brengen we morgen meer nieuws over.