Een unieke symbiose van tegenstellingen: de nieuwe Porsche Panamera dekt nu een nog breder spectrum af. Hij combineert de prestaties van een sportwagen met het comfort van een zakenberline. Met de 463 kW (630 pk) sterke Panamera Turbo S staaft de sportwagenbouwer met succes de bewering dat het model de beste prestaties van zijn segment biedt. De nieuwe topversie overtreft de prestatiecijfers van de vorige Panamera Turbo met een grote afstand. Porsche gaat ook verder met zijn E-Performancestrategie. De Panamera 4S E-Hybrid is een nieuwe toevoeging aan het plug-inhybride gamma, met een volledig nieuwe aandrijflijn van 412 kW (560 pk). In vergelijking met de vorige hybride versies is het volledig elektrische rijbereik met tot 30 procent vergroot. Het comfort en de sportiviteit plukken allebei de vruchten van verbeterde onderstelcomponenten en controlesystemen in combinatie met een nieuwe generatie van de stuurcontrole en banden.
Turbo S: van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden
Met een vermogen van 463 kW (630 pk) en een koppel van 820 Nm ontwikkelt de nieuwe Panamera Turbo S 59 kW (80 pk) en 50 Nm aan koppel meer dan de vorige krachtigste Turbo met verbrandingsmotor. Dat heeft zeer positieve gevolgen voor de prestaties: in Sport Plus-modus sprint de Turbo S-versie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,1 seconden. De gekende vierliter-V8 biturbo, die is ontwikkeld in Weissach en wordt gebouwd in Zuffenhausen, is ingrijpend herwerkt om de auto een topsnelheid te geven van 315 km/u. Om de enorme kracht op een beheerste manier op de weg over te kunnen brengen en de prestaties in bochten te maximaliseren zijn de luchtveren met drie kamers, het Porsche Active Suspension Management (PASM) en de rolstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) allemaal op elke specifieke versie afgestemd en geoptimaliseerd.
De nieuwe Panamera Turbo S heeft zijn compromisloze prestatievermogen al bewezen op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring: testrijder Lars Kern legde een 20,832 kilometer lange ronde van het meest veeleisende circuit ter wereld af in 7:29.81 minuten. Dat is meteen het nieuwe officiële record in het segment van de zakelijke auto’s.
Meer sportiviteit en comfort dankzij geoptimaliseerde onderstelsystemen
De V8 biturbomotor in de Panamera GTS is geoptimaliseerd met een specifieke nadruk op zijn krachtsontplooiing. Met 353 kW (480 pk) en 620 Nm biedt de nieuwe Panamera GTS 15 kW (20 pk) meer vermogen dan zijn voorganger. De vermogensafgifte neemt continu toe tot vlak voor de toerenbegrenzer. Hij vertoont dus een vermogensopbouw die vergelijkbaar is met die van een sportwagen met een atmosferische motor. De traditionele V8-klank is nog prominenter aanwezig dan voordien dankzij de nieuwe standaard sportuitlaat met asymmetrisch opgestelde knaldempers achteraan.
De nieuwe Panamera en Panamera 4 zijn voortaan op alle markten ter wereld uitgerust met de gekende 2,9-liter V6 biturbomotor. Met 243 kW (330 pk) en 450 Nm zijn de prestaties ongewijzigd gebleven. De onderstel- en controlesystemen zijn afgestemd op een tegelijk sportief en comfortabel karakter voor alle nieuwe Panamera-versies. Sommige systemen zijn zelfs volledig opnieuw ontwikkeld. Zo leidt het herwerkte Porsche Active Suspension Management (PASM) tot een duidelijk voelbare verbetering in het dempingscomfort, terwijl de sturing van de elektrische rolstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) meer koetswerkstabiliteit garandeert. Ook voor de stuurcontrole en de banden is een nieuwe generatie gekozen.
4S E-Hybrid met batterij van 17,9 kWh en elektrisch bereik van tot 54 kilometer
Met de nieuwe Panamera 4S E-Hybrid stelt Porsche een nieuwe prestatiegerichte plug-inhybride versie voor. De intelligente combinatie van de elektromotor van 100 kW (136 pk) die in de achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling PDK is geïntegreerd met de 2.9-V6 biturbo van 324 kW (440 pk) leidt tot een systeemvermogen van 412 kW (560 pk) en een maximaal systeemkoppel van 750 Nm. De prestatiecijfers zijn met andere woorden indrukwekkend: in combinatie met het standaard Pack Sport Chrono is de sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden achter de rug. De topsnelheid ligt op 298 km/u. De bruto opslagcapaciteit van de batterij is in vergelijking met de vorige plug-inhybride modellen vergroot van 14,1 naar 17,9 kWh door geoptimaliseerde cellen te gebruiken. De rijmodi zijn bovendien geoptimaliseerd voor een nog efficiënter energiegebruik. De 4S E-Hybrid heeft een volledig elektrisch rijbereik van tot 54 kilometer volgens WLTP EAER City (NEDC: tot 64 kilometer).
Scherpere visuele uitstraling voor sterkere présence
De nieuwe Panamera-modellen – naast de sportberline is er ook een Sport Turismo en een Executive met verlengde wielbasis, afhankelijk van de motorversie – zijn nu standaard uitgerust met het voordien optionele Sport Design-front met opvallende ventilatieopeningen, grote zijdelingse koelingsmonden en een lichtmodule in één strip. De volledig nieuwe voorkant van de Panamera Turbo S onderscheidt zich door de bredere zijdelingse luchtinlaten en nieuw ontworpen elementen in de koetswerkkleur die onderling horizontaal verbonden zijn en zo de breedte van het model benadrukken. De lichtmodules van de dubbele Turbo-mistlampen staan nu veel verder uit elkaar.
De hertekende lichtstrip achteraan loopt nu naadloos over de kofferklep met een aangepaste rand. Op die manier biedt hij een doorlopende en vloeiende verbinding tussen de twee nieuw ontworpen ledachterlichtblokken. De GTS-versies pakken standaard uit met de nieuwe verdonkerde Exclusive Design-achterlichtblokken met dynamische coming/leaving homefunctie. Drie nieuwe 20- en 21-duimse velgen zijn aan het velgaanbod toegevoegd zodat nu in totaal 10 verschillende designs verkrijgbaar zijn.
Digitale connectiviteits- en rijhulpsystemen voor veiligheid en comfort
Het Porsche Communication Management (PCM) biedt aanvullende digitale functies en diensten zoals de verbeterde spraaksturing Voice Pilot, Risk Radar voor up-to-date informatie over verkeersborden en gevaar, draadloos Apple® CarPlay en talrijke andere Connect-diensten. De Panamera biedt ook een uitgebreid gamma aan innovatieve verlichtings- en rijhulpsystemen zoals het voortaan standaard aanwezige Lane Keeping Assist met verkeersbordherkenning, naast Porsche InnoDrive met adaptieve snelheidsregelaar, Night Vision Assist, Lane Change Assist, led-matrixkoplampen met PDLS Plus, Park Assist met Surround View en een head-updisplay.
De nieuwe Porsche Panamera kan vanaf nu worden besteld en staat half oktober in de showrooms. In België beginnen de prijzen bij 96 543,48 euro voor de achterwielaangedreven Panamera. Alle andere versies zijn met vierwielaandrijving uitgerust. De prijzen beginnen bij 100 657,48 euro voor de Panamera 4, 133 569,48 euro voor de Panamera 4S E-Hybrid, 144 096,48 euro voor de Panamera GTS en 188 745,48 euro voor de Panamera Turbo S – telkens inclusief btw en landspecifieke uitrusting.
(persbericht)