We beginnen stilaan weer de bomen door het Corona-bos te zien. De autosport op circuit is voorlopig weer opgestart zonder publiek, de rallywedstrijden zouden over een goede week ook hun aftrap moeten krijgen. Voorlopig vindt alles zonder publiek plaats, maar afhankelijk van de omstandigheden kan dat uiteraard veranderen. Wat belangrijk is, dat los van het hoe en waarom van deze al dan niet te strenge maatregelen, de autosportwereld een duidelijk signaal geeft dat autosport wel veilig kan beleefd worden en dat op termijn ook met publiek.
Er is heel wat te doen geweest over de aanwezigheid van publiek langs rallywegen, zeker naar aanleiding van enkele wielerwedstrijden in eigen land en de mogelijkheden die er al zijn in het buitenland. Er is inderdaad geen enkel Europees beleid en het ontbreken van een Europese aanpak noemde de gouverneur van West-Vlaanderen in een gesprek met ons, een grote ontgoocheling. Mensen uitleggen dat er in Lille wel naar een rally kan gekeken worden en in Kortrijk niet, maar dat supporteren tijdens een wielerwedstrijd dan weer wel kan in Mons, dat is onzin. We kunnen niet anders dan vaststellen dat de beleidsmensen in dit land, door de totale versnippering niet meer weten van welk hout pijlen maken. Bovendien is het opentrekken van de spreekwoordelijke paraplu een nieuwe nationale sport geworden en als er al verantwoordelijkheid mag of moet genomen worden, lijkt dat meer op een paniekkramp dan op gezond verstand in combinatie met feiten. Niemand kan een rallyliefhebber uitleggen wat het gevaar is van een beperkt aantal mensen, met mondmasker in de buitenlucht. Maar het volstaat in dit land dat enkele BVirologen, geruggesteund door bepaalde media paniekerig staan roepen, en alles loopt fout. #blijfinuwkot en kom dan om van de honger…
Maar ook van de autosportzijde kunnen bepaalde zaken beter, met name een gezamenlijk beleid. De communicatie rond het al dan niet plaatsvinden van een drietal wedstrijden van ons Belgian Rally Championship, had op zijn zachtst gezegd meer gestroomlijnd kunnen zijn. Eén instantie had daar duidelijk de touwtjes in handen moeten nemen: de RACB. Wij beweren niet dat de federatie achter de schermen niet hard werkt, dat is moeilijk vast te stellen, maar de RACB had wél het voortouw moeten nemen in deze moeilijke en pijnlijke communicatie. We stelden gisteren bovendien ook nog vast dat één rally plots niet communiceert, de Condroz, schijnbaar vanwege (verhitte) interne discussies. Zoiets kan en mag niet in een professionele omgeving. Bovendien krijgt de nationale federatie van uit overheidshoek het verwijt dat er geen structurele aanpak rond Corona was en is. De West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé kaart dat aan in een gesprek met HLN.be: “Er ligt voor de rally geen duidelijk protocol op tafel ligt. Wieler- en voetbalwedstrijden hebben dat wel.” Ook hier, misschien is die aanpak er wel, maar er werd weer niet rond gecommuniceerd.
Overigens, een pluim voor de beide circuits van ons land waar al geracet werd, want alles verliep daar prima en dat moet de springplank zijn om ook op rallywegen te tonen wat wij kunnen. (Heel veel) Rallysupports hebben de laatste jaren overigens al wezen dat ze in staat om een veiligheidsprotocol te respecteren, dus waarom zou dat nu niet kunnen?
Last but not least ligt er dan ook een verpletterende verantwoordelijkheid bij u, de fans. Als eind deze maand de motoren weer ronken, in de buurt van de Monteberg, wel blijf dan thuis en hang niet de held uit door uw vrienden te bewijzen dat u wel aan het parcours raakt. Blijf gewoon weg van de rallywedstrijd, één proef meer of minder in uw leven verandert niets! In tegendeel, de hele nabije toekomst van onze sport kan in gevaar gebracht worden door het gedrag van enkele dwaze individuen, die koste wat het kost via de tuin van Tante Julia willen bewijzen hoe stoer ze wel zijn. Doe het dus gewoon NIET!
Wij wensen iedereen in de autosport een mooie relance met een spetterende finale in en om Ieper, eind november,
Uw ondergetekende