Home > F1 > F1: De saaiheid van Silverstone. Nagel aan de F1 doodskist?

F1: De saaiheid van Silverstone. Nagel aan de F1 doodskist?

Perfectie. Het heeft een zekere schoonheid. Gewoon de manier waarop bij Mercedes de pitstops worden uitgevoerd alleen al. Een ballet van perfecte timing en gratie.

(W.Bouchez/foto:pixabay)

De dominantie van Mercedes wordt ondertussen pijnlijk, voor Max (machteloos op een halve seconde per ronde), voor de rest van  het veld (op een seconde en meer), en voor de toeschouwers, die op Silverstone in 50 van de 52 rondes amper iets te zien kregen. De doodsteek voor de F1?

Actie en de drama queen

Hamilton is een beetje een drama queen. Hoe goed zijn race ook verloopt, toch slaagt Lewis er altijd in om achteraf een verhaal op te hangen alsof hij een epische inspanning heeft geleverd. De Brit had een astronomische voorsprong op Silverstone. Hij had evengoed nog in het nabijgelegen Towcester een heerlijke Shepard’s Pie met frieten en erwten met munt kunnen ophalen bij Saracen’s Head, hij zou dan nog net op de lijn gewonnen hebben… Maar Lewis vertelde dat hij bij het aflopen van zijn band “bijna een hartstilstand had”, hoe hij in de laatste ronde “tot tweemaal toe” bijna de controle verloor… Drama, actie… Maar de tv-kijkers kregen pas in de laatste vier minuten van een race die bijna anderhalf uur duurde, iets te zien dat hen eventjes deed opkijken van hun zondagse barbecue. Overgiet dat nog met een sausje van kalenderwijzigingen en een Corona epidemie, en dan hoor je sommigen stilaan beginnen mompelen dat F1 dood is.

De teleurstelling van Barcelona 2014

Laat mij u nog even vervelen met een verhaaltje om u gerust te stellen. In 2014 was ik in Barcelona voor het Grand Prix weekend. Het was de eerste keer dat ik de wagens onder de nieuwe “turbo-hybride” reglementering in actie zag. Mijn indruk? Teleurstelling. Was F1 nu tot dit verworden? Weg waren de oorverscheurende V8 motoren, de knetterende versnellingsbakken, de grond die onder je voeten trilde en de epische duels. In de plaats zag ik…fluisterbolides, die zachtjes voorbij zoefden, en een race die door de teamstrategen vanop de pitmuur werd gedirigeerd. Wat gebeurde er? Ik, de zelfuitgeroepen F1 fan in hart en nieren, kon geen enkele voeling meer opbrengen met dit non-spektakel. Wanhopig, en met de perskaart duidelijk zichtbaar om mijn nek, klampte ik de toeschouwers aan. Was dit binnen hun verwachtingen? Vonden ze dit nu goed? Ik sprak Engelsen en Spanjaarden, Finnen en Duitsers…en wat bleek? Ja hoor, het jonge volkje vond dit super, en spannend. Je moest dit absoluut zien, zegden ze.

Op naar 2021…en veel verder

De conclusie? Formule 1 blijft de massa aanspreken, of het nu veel of weinig lawaai maakt, of nu rijders dan wel ingenieurs de races beslissen… De F1 maakte al vele omwentelingen door, van de “sigaren” uit de jaren 60 naar de (lelijke?) aerodynamica van begin 21ste eeuw, van de mooi huilende V12, naar de knallende turbo’s uit de jaren 80 en de fluistermotoren van nu, van ballonbanden en grondeffect naar vlakke bodem, van vroeger naar nu… Altijd is er wel één dominerende macht, altijd is er wel een reden om de geldende reglementering slecht te vinden, altijd wordt er wel gezegd “dat de F1 nu op sterven na dood is”. Maar de realiteit is dat de tribunes (in normale tijden) vol zitten, de tv slag levert om zendtijd en de landen elkaar verdringen om “hun” Grote Prijs te krijgen. Zelfs het aangekondigde uiteenvallen van de F1 na Bernie Ecclestone, gebeurde niet.

Laten we dus deze periode even uitzitten. Straks verdwijnen Mercedes en Hamilton wellicht uit het voetlicht, en dan komt er weer een ander tijdperk. Dat van Ferrari of van Red Bull? Of misschien dat van Max Verstappen, of van Charles Leclerc of Lando Norris. Waarom niet dat van George Russell? Er komt weer een nieuwe reglementswijziging aan. Dat zal weer stof tot discussie worden. Maar of de Formule 1 dood is? Neen. F1 zal blijven bestaan, in alle geval over een middellange termijn, ook na Corona. Zal de F1 dus teloorgaan omdat Mercedes en Hamilton overheersen? Neen, we overleefden al lange periodes met dominantie van Lotus, Williams, McLaren, Ferrari en een zekere meneer Schumacher. Straks bent u de saaiheid van Silverstone ook alweer vergeten en supportert u weer vurig mee.