McLaren maakte een wat heet “langdurige, strategische overeenkomst” bekend met het Gulf oliebedrijf. “McLaren is verheugd dat we Gulf opnieuw kunnen verwelkomen“, zegt de marketingmap. Opnieuw?
(foto: mclaren)
Gulf zal verschijnen op de F1 wagens en op de teamkledij, branding heet dat dan. En de klanten kunnen hun McLaren supercars nu in het befaamde blauw-oranje laten spuiten. “De betrokkenheid van Gulf bij McLaren startte in 1968“, orakelt de perstekst. Weet wel, verder dan een klein stickertje op een geheel oranje F1 wagen ging de zichtbaarheid in die dagen van weleer niet. Inderdaad. De meest in het oog springende samenwerking tussen Gulf Oil en McLaren was er in 1995, toen de McLaren F1…GTR wagen van Ray Bellm, Sandro Sala en Mark Blundell in Gulf kleuren deelnam aan Le Mans en waarmee ze later, in 1996, de BPR Global GT Series zouden winnen. Een serie voor GT wagens trouwens die van 1994 tot 1996 de plaats zou innemen van het teloorgegane World Sportscar kampioenschap en later plaats zou ruimen voor de FIA GT.
“McLaren en Gulf“, zegt u. “Die gaan dan wel ver terug in de geschiedenis?“
Wel, euhm… De meest beroemde Gulf kleuren zijn natuurlijk die op één zeer bepaalde wagen: de Ford GT40, chassisnummer 1075, van JW Automotive Engineering. Het is de wagen waarmee, na het terugtrekken van de Ford fabrieken, in 1968 en 1969 de 24 Uren van Le Mans werden gewonnen. Telkens met een Belgisch tintje want in 1968 zat naast Pedro Rodriguez…Lucien Bianchi! Het noodlot zou willen dat 1968 winnaar Bianchi in 1969 dodelijk zou verongelukken, net toen hij bezig was met testritten in voorbereiding op de 24 Uren van Le Mans. En de zege ging in 1969 opnieuw naar dezelfde wagen van John Wyer Automotive, deze keer met Jackie Oliver en…Jacky Ickx! Het hele Gulf verhaal was er trouwens omdat John Wyer zijn op de Ford GT40 gebaseerde Mirage-Ford M1 uitbracht in 1967 en op Le Mans verscheen in Gulf kleuren. Een ideetje dat hij in 1968 en 1969 verder trok nadat hij zich concentreerde op het racen met de Ford GT40, en dat zich nog zou doorzetten toen hij later de Porsche 917 inzette.
“Wacht eens even“, denkt u nu. “En de Formule 1 dan?“
Welja, de McLaren wagens waren in de jaren 60 eigenlijk vooral…oranje, de nationale racekleur voor Nieuw-Zeeland en dus van stichter Bruce McLaren. Maar denk eens heel goed na. Hebt u ooit een Formule 1 wagen gezien in het zo geroemde blauw en oranje Gulf kleurenschema? Wat passeert de revue? Formule 5000 wagens, ja. En Can-Am wagens, inderdaad. En sport-prototype wagens. En die Porsche 917 in Gulf kleuren die Le Mans won? Neen dus! De Gulf Porsche won trouwens nooit Le Mans. dat is een schim die is blijven hangen uit de beroemde film “Le Mans” met Steve McQueen uit 1971. En als u mij nu toch een Formule 1 wagen kan opnoemen in Gulf kleuren, dan besluit ik twee dingen. Eén: u bent waarschijnlijk al oud, mogelijk nog ouder dan mijn 55 lentes. Twee: u bent een absolute F1 freak!
Alessandro Pesenti-Rossi: het verhaal van Gulf in de F1
Dit is hem dus. Dit is de rijder die ooit in de Formule 1 reed met het gekende blauw-oranje kleuren van Gulf. Neen, niet op een McLaren, wél op een privé-ingeschreven Tyrrell-Ford 007. De Italiaan, geboren en getogen in Bergamo, werd ei zo na F3 kampioen in 1975, maar de laatste race werd afgelast wegens de regen. Zo verloor hij de titel aan Luciano Pavesi. Pesenti-Rossi kwam in 1976 wel aan de start in de Formule 1, met steun van Gulf Italië en met de privé-inschrijving. Rondini Gulf Racing zette een Tyrrell 007 met Ford Cosworth motor in, chassis 004 ex-Patrick Depailler. Pesenti-Rossi kan er prat op gaan dat hij elk van zijn wedstrijden waarin hij startte, ook finishte. Enkel in Zandvoort viel hij uit de boot. Hij was daar gewoon niet snel genoeg. Maar voor het overige was er een 14de plaats op de Nürburgring, in die race met het vreselijke ongeval van Lauda. Dan een 11de plaats op Zeltweg in Oostenrijk, en een 18de plaats in zijn thuisrace op Monza. Pesenti-Rossi ging niet naar Canada of Amerika, en hij keerde ook niet terug in het daaropvolgende jaar. Hij reed Formule 2, en sportwagens, keerde terug naar zijn landbouwbedrijf en verdween net als Pavesi in de mist van de autogeschiedenis.
Leuk om weten: Alessandro Pesenti-Rossi is nu 77 jaar oud en woont nog steeds in de buurt van Bergamo. Misschien leest hij ook “McLaren verwelkomt Gulf “. En misschien moet hij dan heel eventjes hard lachen. Want de McLaren F1 was maagdelijk wit, knaloranje, Marlboro rood en wit, Mercedes-Benz zilvergrijs… maar McLaren was nooit Gulf blauw-oranje, dat was enkel de Rondini Tyrrell 007 van Alessandro Pesenti-Rossi!