Dit weekend start in Francorchamps de mogelijk laatste jaargang van het DTM zoals we dat nu kennen. De titelstrijd is er één tussen BMW en Audi, met als kapiteins de kampioenen René Rast voor Audi en Marco Wittmann voor BMW.
Foto’s: © DTM
Beide rijders hebben hun eigen wagennummer gekozen: Rast doet het niet met het nummer één las kampioen, zijn Audi RS 5 DTM draagt het nummer 33. Hij is 33 jaar oud en zijn doel is een derde DTM-titel. Zijn belangrijkste rivaal uit het BMW-kamp: de even snelle en regelmatige Marco Wittmann. Zijn auto draagt nummer elf. Wittmann heeft twee titels op zijn naam staan en heeft zijn zinnen gezet op nummer drie.
Tegenstand genoeg
De lijst met rijders die vastbesloten zijn om de twee meest succesvolle DTM-piloten van de afgelopen jaren niet hun zin te geven, is lang. De Zwitser Nico Müller, in een Audi sinds 2014, behoorde al tot de rivalen in 2019 – maar ook Mike Rockenfeller, Robin Frijns, Loïc Duval en Jamie Green (Audi) weten wat er nodig is om succesvol te zijn. Audi komt met hetzelfde lijst van toprijders als vorig jaar.
BMW heeft daarentegen gesleuteld aan het team: nieuw is Jonathon Aberdein, die samen met Sheldon van der Linde het DTM “National Team of South Africa” vormt. De Oostenrijker Lucas Auer keert terug naar DTM, naast zijn landgenoot Philipp Eng, die in 2019 een indrukwekkende campagne reed. Timo Glock is de teamgenoot van Wittmann en het tweede Duitse speerpunt.
Nieuwkomer met een voorliefde voor grote uitdagingen: Robert Kubica
Twee teams keren dit seizoen ook terug naar de DTM: ART Grand Prix is terug met één BMW M4 DTM en de meest in het oog springende DTM-groentje van de afgelopen jaren. Robert Kubica, een Formule 1 Grand Prix-winnaar die ook indruk maakte in het World Rally Championship. WRT voert drie Audi RS 5 DTM uit, voor onder meer Ferdinand Habsburg en nieuwkomer Fabio Scherer.
Voorbeschouwing DTM: