Home > Circuit > Eenzitter > FIA F3: anatomie van een race

FIA F3: anatomie van een race

Af en toe mogen we eens een race verder duiden. Zoals de tweede F3 race van het weekend in Budapest. Omdat de FIA F3 nu al zes wedstrijden achter elkaar boeiende en pur sang races ten toon spreidt, omdat het F3 veld één van de sterkste deelnemersvelden in de autosport is en omdat de uitslag van een race niet altijd het hele verhaal vertelt!

(foto: ©W.Bouchez)

Al zaterdag, in de eerste race in Budapest was er volop actie, met een veld dat op vochtige piste vertrok…op slicks. Dat is altijd een garantie voor een spectaculaire race, met veel incidenten en veel omwentelingen. Een verre uithaal van de Amerikaanse rijder Logan Sargeant, die met geblokkeerde wielen in een steeds verder verdwijnend gat duikt, en uiteindelijk Liam Lawson in bocht 1 uit de koers duwt. Een “dive-bomb” heet zoiets. Het is het begin van ons verhaal op zondag. Een mooie prestatie in die eerste race noteerden we voor het Nederlandse MP Motorsport. Hun rijdersduo, Bent Viscaal en Richard Verschoor, rukte op doorheen het veld om te stranden op de posities vier en vijf. Tot na de race, toen Sargeant een penalty kreeg voor “het halen van een voordeel” tengevolge het uit de baan duwen van Lawson en zijn expeditie in de uitloopzone. Het betekende dat Bent Viscaal, voormalig kart kampioen, vicekampioen in de F4 en vicekampioen in de F3 Open, zijn beste resultaat ooit haalde in de FIA F3: een derde podiumtrede.

Op zondag toonde Viscaal dat hij helemaal in zijn element was op de vochtige Hungaroring. Na een start in het midden van het pak was er de aanvaring met Igor Fraga. Viscaal ging langszij de Braziliaan en er was een tik, waarvoor Viscaal een penalty raapte van vijf seconden. Maar het was de uiteindelijke aanzet voor een prachtrace van de Nederlander. Vanuit de MP Motorsport pit kwam het bericht van de penalty en de mededeling “push like hell, we zien wel waar we uitkomen.”

Geen loon naar werken

Een gouden boodschap voor Viscaal die vanaf dan alle duivels ontketende. Beckmann en Hauger gingen voor de bijl en de voorsprong groeide gestaag, tot iets meer dan zes seconden. Een sensationele zege leek in de maak. Maar toen ontdekten de commissarissen een tweede probleem. Bij het inhalen van…Logan Sargeant (inderdaad, opnieuw de Amerikaan uit Florida). Sargeant bood wat weerstand, dreef Viscaal buiten de piste, maar de Nederlander had snelheid te over en liet ondanks een zeer wijde lijn over de uitloopstrook, Sargeant achter zich. Penalty, klonk het vanuit de sportcommissie. Opnieuw vijf seconden aan de broek dus van Viscaal, die nu al tien seconden diende uit te lopen met totaal opgebruikte regenbanden. “Waarom kreeg ik een bestraffing?”, vroeg de Nederlander zich af. “Waar kon ik anders naartoe?” Inderdaad. Het lijkt zo unfair. Maar de regels zijn hier wel duidelijk. Hij kon nergens naartoe, dus kan je de uitloopzone gebruiken…maar de gewonnen positie moest hoedanook eerst worden teruggegeven aan Sargeant. Alle speculatie werd uiteindelijk academisch want een safety car, twee rondes voor het einde, sloeg alle hoop op een goed resultaat de grond in voor Viscaal. Zijn moedig bijeengeraapte voorsprong werd geschrapt en de tien seconden straftijd relegeerden hem bij de finish (achter safety car) naar een troosteloze en puntenloze 17de plaats. Zoals aangehaald: een resultaat zegt niet altijd alles…

Het steekt waarschijnlijk wel een hart onder de riem van MP Motorsport, die een uitstekende rijderskeuze blijken gemaakt te hebben voor dit seizoen. Met opnieuw twee Nederlanders die het in eenzitterland uitstekend doen en met Viscaal die in de regen toch de maat nam van heel wat kampioenschapstenoren. En binnen twee weken is er Silverstone, in Engeland… het land waar de regen werd uitgevonden!