Zelf had hij eerder een R5 bolide verwacht op het zegepodium. Hij dacht dan waarschijnlijk aan het exemplaar van Vincent Verschueren, leider in de BK tussenstand. Maar het lot besliste anders. Een pittig onweer zorgde voor moeilijke omstandigheden in de openingsfase. “Gelukkig regende het”, vertelde Andy Lefevere op het podium. “Dat maakte dat de snelheid lager ligt en de focus verschuift naar stuurkunst, en dat de kennis van de wagen niet de doorslag gaf en bovendien rij ik graag in de regen.” In tegenstelling tot zijn grote rivaal was Lefevere wel op regenbanden gestart, Verschueren gokte op slicks. “Dat was misschien niet de juiste keuze”, opperde men bij Lefevere’s team Aldero. “In elk geval nam hij een zeer groot risico.” Lefevere zette ondertussen de toon door de proeven van de eerste lus alle drie op zijn palmares te schrijven. Een dikke 21 seconden was de achterstand waar Verschueren tegen opkeek na 26,5 km tegen de chrono.
En ook bij aanvang van de tweede lus bleef Lefevere op zijn elan doorgaan met de besttijd op Staden. Het was pas bij de tweede passage op Westrozebeke dat de wedstrijd leek te kantelen. Lefevere reed lek en Verschueren haalde de scratch en de leiding in de wedstrijd met 2″…alleen maar om zelf daarna 45 seconden te verliezen! Het verdict: een losgekomen uitlaatcollector. Een euvel waar men bij GoDrive niet echt happy mee was want het duidde gewoon op een montagefout. In alle geval waren de zegekansen voor Verschueren gevlogen. De 42″ achterstand zou de Zingemnaar nooit meer kunnen goedmaken. Lefevere scoorde uiteindelijk 7 besttijden op 12 proeven en hield meer dan 29 seconden over op Verschueren. Davy Vanneste, met de Fiesta R5+ ook al een zegekandidaat, was al vroeg in de wedstrijd verdwenen. “De wagen brak uit bij het accelereren, ik zat met de wielen naast het asfalt”, legde Davy uit. Een tik tegen de boordstenen. Opgave in KP1. Zodoende werd de derde plaats op het podium ingenomen door Jelle Vermeire. De jongeman uit Roeselare maakte een uitstekend debuut in de Fiesta R5 van Floral, volgde mooi mee tot een derde eindplaats. “De wagen leren rijden, het besturen op zich, is niet zo moeilijk”, verklaarde hij achteraf. “De limieten van de wagen opzoeken, dat is de echte moeilijkheid.” In de komende Omloop van Vlaanderen keert hij echter terug naar de vertrouwde Fiesta R2 maar hij blijft wel zoeken naar budget om meer met een R5 aan de start te komen.
De wedstrijd in Staden zag heel wat incidenten en uitvallers. Wie de finish haalde had dus heel wat verhalen. Filip Barbier (Evo X) haalde een mooie 5de plaats, ondanks een losgekomen turbodarm. Frederic Delplace zette de Porsche 997 GT3 op een 7de plaats in zeer moeilijke omstandigheden voor dit type wagen. En dan was er nog de uitstekende 8ste plaats voor het duo Degroote-Willemyn in de Lancer Evo, net voor het exemplaar van Hans Depla. Brecht Hoorne sloot de top 10 af nadat hij eerder in de rally problemen kreeg met het gaspedaal.
Bij de Historics was het afwachten of de nieuwe Ford Sierra Cosworth 4×4 van Stefaan Stouf het zou uithouden, en of hij zou kunnen weerstaan aan de aanvallen van Paul Lietaer, voor de gelegenheid op Ford Escort. Maar Stouf bewees een degelijke wagen in handen te hebben. Buiten een klein uitstapje in een weiland en een sporadisch verlies van een handvol seconden op Westrozebeke en Staden, bleek de Sierra onverslaanbaar. Een goede voorbereiding op de Omloop voor Stefaan Prinzie en de OPel Ascona, tenminste, als we afgaan op de derde plaats die hij haalde bij de Historics (2de bij de Oldtimers).
Stefaan T’Joens tenslotte, won tot zijn eigen verbazing de Divisie 1-2. Hij liep immers eerder een lekke band op en ging met de Megane RS ook nog eens in het decor. Half wedstrijd stond hij meer dan 2 minuten achter op leider Vanhoutte en de Subaru Impreza. Maar T’Joens legde het gas erop en naderde met zevenmijlslaarzen. Vanhoutte ging uiteindelijk nog in de allerlaatste proef in de fout en T’Joens pakte de zege met 1.8 seconden!
Voor vele deelnemers wordt de volgende afspraak de Omloop van Vlaanderen. Wie echter VAS kampioenschapsambities koestert, die rept zich eerst naar de (nu al volgeboekte) Short Rally van Kasterlee, eind augustus.