Home > #Hoofdnieuws > Getest: de BMW M2 CS Racing

Getest: de BMW M2 CS Racing

De autosport is de afgelopen jaren sterk veranderd, ook voor wie wil starten met het racen op vier wielen. Autoconstructeurs bieden vandaag kant-en-klare producten aan, die gebouwd zijn op maat van de vele gentlemen drivers. BMW Motorsport sprong enkele jaren geleden mee op de sportieve kar en Autosportwereld.be kroop recent achter het stuur van de gloednieuwe BMW M2 CS Racing. Het verdict was ronduit positief en dit soort auto’s luidt mogelijk het einde in van de instapformules uit een artisanaal atelier.

Foto’s: © Frozenspeed

BMW maakt al geruime tijd instapklare en zeer sterke producten voor wie met de autosport wil kennis maken. De M235i en de M240i zagen we overal in de wereld en voor wie deze leuke bolides ontgroeid is, zijn er uiteraard vandaag ook de BMW M4 GT4 en de BMW M6 GT3. De top van de piramide was dan weer de BMW M8 GTE, al zien we die wagen voorlopig niet meer in actie. Recent stelde BMW de opvolger van de M235i en de M240i voor om als basis van de ‘klantensport’ te dienen: de BMW M2 CS Racing. Dankzij JJ Motorsport en de racende familie Werckx, gekend van onder meer Belcar in hun BMW Clubsport, konden wij als eerste in ons land deze nieuwe ‘racer’ aan de tand voelen.

Zeer breed spectrum

Alvorens we verder op de auto ingaan, noteren we al in hoeveel verschillende competities een ‘klant’ met deze wagen aan de slag kan gaan. In ons land kan dat vandaag in BGDC, Belcar, terwijl in het buitenland de lijst schier eindeloos is, met Supercar Challenge, de 24-uursserie van Creventic, de Nürburgring Endurance Series… Bovendien is de auto uitermate geschikt voor de vele trackdays en biedt de huidige promotor van de Porsche GT3 Cup Benelux en de Porsche Challenge, de Driving Force, de mogelijkheid om vanaf 2021 in een merkencompetitie voor de BMW M2 CS Racing te stappen (meer info: bmwm2cs.racing). Het is een boutade, maar met de BMW M2 CS Racing kan je zowat elk weekend wel ergens aan de slag.

Bovendien biedt de BMW M2 CS Racing, net zoals dat geldt voor producten van Porsche of bijvoorbeeld op rallywegen Peugeot of Renault, alles wat je van een grote constructeur mag verwachten. De ondersteuning is perfect, wisselstukken vormen geen enkel probleem en de auto zal na een aantal seizoenen ook nog voldoende afnemers vinden in een tweede of derde markt. “De auto beschikt zelfs over een soort onderhoudsboekje en de handleiding van 260 bladzijden geeft werkelijk alle nodige informatie voor de rijder en het team, niet alleen technisch, maar het laat ook toe om goed de kosten van de auto in te schatten”, legt Jan Horemans, de man achter JJ Motorsport uit.   

Verschillende gezichten

De BMW M2 CS Racing is technisch uiteraard state-of-the-art, zoals alle producten van dat prijsniveau. De koper betaalt goed 95.000 euro ex-BTW, maar krijgt daarvoor wel een echte racewagen, met onder meer een chassis en ophanging die hun DNA haalden bij de BMW M4 GT4. Onder de motorkap zit de S55 zescilinder-in-lijn, met BMW M TwinPower Turbo Technology, goed voor een cilinderinhoud van 2.979 cc in de competitieversie. Het vermogen van de wagen is variabel, met een minimum van 280 pk (205 kW) tot voorlopig 365 pk (268 kW). Het maximale koppel bedraagt 550 Nm.

Het instappen in de BMW M2 CS Racing is relatief eenvoudig en eens achter het game-achtige stuur van de Duitse toerwagen, ademt alles autosport. Wat opvalt is het overzicht dat de BMW biedt aan de rijder en ook het relatieve gemak waarmee de meest essentiële zaken kunnen bediend worden. Schakelen gebeurt via de (gebruiksvriendelijke) hendels aan het stuur en een veiligheidssysteem zorgt er automatisch voor dat de auto niet opschakelt bij te lage toeren en uiteraard dat de rijder kan terugschakelen bij hoge toeren.

De auto van JJ Motorsport was nog in een inrijfase, met beperkingen qua toerental en remdruk, maar dat weerhield er ons niet van om toch al eens te kunnen proeven van de mogelijkheden van deze Duitse machine. Het comfort aan boord, en zelfs de mogelijkheid om… de airco aan te zetten, is zeker een pluspunt voor de gentlemen drivers die BMW in deze auto wil krijgen. De auto geeft meteen vertrouwen en uiteraard is ook dat perfect voor de groep mannen en vrouwen die met de auto aan de slag wil.  

Een paar weken na onze doorgedreven test met de BMW 325i E90 Clubsport, maakte deze kennismaking duidelijk dat in de autosport starten, perfect kan met de diverse modellen van de gevestigde constructeurs, die bovendien nog eens beschikken over een zeer goede ondersteuning en omkadering, zowel technisch als op vlak van het rijden zelf.  

Nota: in tegenstelling tot wat sommige amateurblogs beweren, heeft het team JJ Motorsport geen vijf wagens. Het beschikt over één auto, maar via het team werden wel wagens aan klanten geleverd en er is al helemaal geen sprake van drie wagens in de Creventic-series.