Louis Machiels is amper bekomen van de voorbije bewogen editie van de Total 24 Hours of Spa, de belangrijkste GT-race ter wereld, en de Limburger maakt zich alweer op voor de volgende legendarische race over 24 uur: de Eleven Sport 24 Hours of Zolder. Geen Ferrari 488 GT3 ditmaal als strijdwapen, maar een Porsche 911, dat andere al even legendarische merk. Samen met Marc Goossens, Kenneth Heyer, Peter Hoevenaars en Dylan Derdaele stapt Louis Machiels in een nagelnieuwe Porsche 911 GT3 Cup, het type auto dat de afgelopen vier edities won. Die vier zeges kwamen ook allemaal op naam van één team: Belgium Racing, het meest succesvolle team uiteraard van de afgelopen jaren. Het kwintet maakt zich dus op voor een vijfde zege, die om meer dan één reden een record zou inhouden.
Woensdag start met een parade van Circuit Zolder naar het centrum van Heusden de editie 2017 van de Eleven Sport 24 Hours of Zolder, de klassieker die sinds 1977 wordt gehouden. 40 jaar lang al racen de GT’s, toerwagens en nu ook kleine prototypes 24 uur lang op wat voor veel kenners de zwaarste omloop van de wereld is, zowel voor mens als machine. Louis Machiels won de race al in 2009 met een ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 RS en wil die zege dus nu overdoen. De Limburger won in tussentijd ook al tweemaal de categorie Pro/Am klasse in de Total 24 Hours of Spa en werd ook tweemaal kampioen in diezelfde categorie van de Blancpain Endurance Series. Louis Machiels doet voor zijn opdracht in Zolder daarvoor een beroep op een zeer ervaren team, met bovendien schitterende teamgenoten.
Louis Machiels: “Inderdaad, ik rij in wat zeer goede condities moeten zijn. Weet alleen al dat wij samen goed zijn voor 18 zeges en dat Belgium Racing al viermaal opeenvolgend de wedstrijd won. Dat alleen al zijn uitzonderlijke cijfers, maar mits een zege dit jaar, zou Marc Goossens met 7 overwinningen alleen recordhouder worden, kan Belgium Racing met vijf zeges beter doen dan GLPK, dat er nu 4 telt en komt Porsche op 18 zeges in Zolder met de Porsche 911. Die cijfers spreken toch tot de verbeelding neen?”
De wedstrijdweek start dus woensdag met de parade en op donderdag, tussen 9 uur ’s morgens en middernacht wordt de strijd om de polepositie geleverd. Zaterdag om 16u00 volgt dan het startschot voor de race zelf.
“Zoek ons zaterdag niet op de eerste startplaats want dit zal weggelegd zijn voor één van de prototypes, onze focus ligt enkel en alleen op de wedstrijd. De afgelopen edities en de vier zeges van Porsche en Belgium Racing zeggen genoeg in dat opzicht.”