Het protest van Red Bull tegen de stuurinrichting met dubbele as van Mercedes, het DAS-systeem, is verworpen. De technische commissarissen in Oostenrijk hebben na middernacht uitsluitsel gegeven.
Foto: © Mercedes F1
Het Dual Axis Steering zorgt er voor dat de piloot de sporing van de voorwielen kan aanpassen door het stuurwiel naar zich toe te trekken op de rechte stukken, wat een hogere topsnelheid zou opleveren. Red Bull vond dat het systeem in strijd was met de technische reglementen van de F1 en legde klacht neer.
Wat volgde was een hoorzitting met Paul Monaghan (ingenieur), Adrian Newey (technisch directeur), en Jonathan Weathley (sportief directeur) voor Red Bull, versus James Allison (technisch directeur), Ron Meadows (sportief directeur), John Owen (designer) en Andrew Shovling (ingenieur) voor Mercedes. Nikolas Tombazis zat tussen de partijen namens de FIA.
De FIA verklaarde in een rapport van maar liefst zes bladzijden dat het systeem conform de reglementen is en meteen is Mercedes huizenhoog favoriet voor dit weekend en voor het seizoen.