Alfa Romeo keert terug naar de Nürburgring
Stel je één van die dagen voor dat de lucht boven de Nordschleife op een schilderij lijkt. Spectaculaire wolken verduisteren de horizon boven de groene kroon van het circuit. De lucht is koel en droog… perfect weer voor een piloot. Twee maanden na de presentatie wordt de Giulia Quadrifoglio ontboden om de confrontatie aan te gaan met een circuit dat in de loop der jaren vele overwinningen voor Alfa Romeo heeft opgeleverd: een plaats die de bijnaam “groene hel” van de Nürburgring heeft gekregen.
Deze bijnaam werd volgens de legende bedacht door Sir Jackie Stewart in de jaren zestig en hij had gelijk: het is een circuit dat door de duivel zelf ontworpen had kunnen worden. Meer dan 70 bochten in rechte lijnen, klimmen en dalen met een hoogteverschil van 300 meter.
De Giulia Quadrifoglio staat klaar op de startgrid. Hij heeft geen speciale voorbereiding gekregen, hij is niet uitgerust met gladde ‘slicks’ of veiligheidskooi: het is een pure productie-auto. Afgezien van de helm ziet de chauffeur – in spijkerbroek en polo – eruit als elke andere chauffeur. Er zijn geen groene lampjes die hem vertellen wanneer hij moet beginnen of zelfs een geblokte vlag aan het einde van een ronde, het adrenalineniveau kan niet hoger zijn.
De bestuurder activeert de Race-modus van het DNA-systeem en versnelt in een mechanische fanfare. 7 minuten en 32 seconden later kan hij opnieuw rustig ademen. Zijn aankomst komt gelijktijdig met de mededeling van uitzonderlijk nieuws: hij heeft net het vorige record van 2015 met zeven seconden verslagen. Iets later zal de Stelvio het nog beter doen, want hij verslaat het record van 2015 met 8 seconden !
De Giulia en Stelvio zijn hiermee de snelste berline en SUV ter wereld, op één van de meest veeleisende circuits ter wereld ! Een record dat niet gauw verbroken zal worden.
Wie is Giorgio ?
De naam Giorgio zal in 2013 voor het eerst in de autopers verschijnen: de nieuwe generatie Alfa Romeo wordt ontwikkeld en Giorgio wordt de naam van het platform waarop het zal worden gebouwd. Romantici stellen zich al voor dat het een eerbetoon is aan de legendarische coureur Tazio Giorgio Nuvolari. Anderen denken dat het de persoonlijke keuze is van Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler Automobiles. Het geheim zal nooit worden onthuld. Wat wel geweten is, is dat Giorgio een platform zal zijn met achterwielaandrijving en de ambities bijzonder hoog zijn.
Het bedrijf had inderdaad grote investeringen gepland voor dit platform en voor de Cassino-fabriek, die geselecteerd was voor de productie van de toekomstige modellen. Bovenal besloot het ook zijn beste technische talenten te betrekken in toegewijde “think-tanks”. Hen vragen om de nieuwe modellen te ontwikkelen en daarbij de traditionele regels en gewoontes terzijde te laten. En dit om nooit eerder geziene oplossingen voor te stellen en om “te geloven, te dromen en te creëren”.
Wie zijn de « Skunks » ?
De Giorgio-teams isoleerden zich van de rest van het bedrijf om zich uitsluitend op het nieuwe platform te richten. Zakelijk jargon heeft een specifieke naam bedacht voor dit type aanpak, die iedereen met trots heeft overgenomen. Om de oorsprong van deze naam te verklaren, moet je 70 jaar terug in de tijd gaan.
Clarence Leonard “Kelly” Johnson was geen Alfa Romeo-ingenieur, maar zijn verhaal is vergelijkbaar. Hij was luchtvaartingenieur bij Lockheed Martin en kreeg in 1943 de leiding over een specifiek project: van een blanco pagina en in slechts zes maanden tijd een gevechtsvliegtuig ontwikkelen dat in staat was het luchtruim te domineren tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was een onmogelijke uitdaging, maar hij aanvaardde het. De enige voorwaarde is dat hij ‘carte blanche’ krijgt om de uitdaging aan te gaan.
Aan het einde van de vastgestelde periode – in feite zelfs een week eerder dan gepland – presenteert hij het eerste Amerikaanse gevechtsvliegtuig, de revolutionaire “XP-80 Shooting Star”. Zijn team stond bekend als de “Skunk Works”. Zo hebben de teams die verantwoordelijk zijn voor het project “Giorgio” elkaar ook gedefinieerd. Ze gingen ook uit van een blanco pagina, met extreem krappe deadlines om hun project op te leveren, wat een enorme ambitie had: de bestuurder terug in het hart van een auto te plaatsen, zodat hij of zij de rijplezier kon ervaren die alleen een Alfa Romeo kan bieden.
Lancering van de Giulia in het nieuw Alfa Romeo Museum
De versie die het best de intrinsieke kwaliteiten van het Giorgio platform tot uitdrukking brengt is de sportiefste van allemaal: de Giulia Quadrifoglio. Het bedrijf besloot om eerst dit model te presenteren, op basis waarvan alle andere versies zouden worden ontwikkeld.
De lancering van het langverwachte model werd uitgevoerd als een geheime operatie: geen foto’s of kenmerken lekten naar de pers voor de lancering, zelfs niet de naam van het model. De nieuwe Giulia werd op 24 juni 2015 aan de wereld voorgesteld: een bijzondere dag om verschillende redenen. Het viel samen met de 105e verjaardag van het merk.
Dat is de dag dat een ster werd geboren. Het merk Alfa Romeo zelf kwam thuis: op de aantekeningen van Puccini’s “Nessun dorma” verwelkomde Maestro Andrea Boccelli de Giulia in de gerenoveerde kamers van het Museo Storico Alfa Romeo in Arese. Verleden en toekomst verenigd.
De nieuwe Giulia
De ambities van het model staan geschreven in de geschiedenis van het merk: innovatieve motoren, perfecte gewichtsverdeling, unieke technische oplossingen, de beste vermogen/gewichtsverhouding in zijn categorie en een uitgesproken expressief design met een lijn met een onmiskenbare Italiaanse flair.
De motoren van de Giulia waren volledig nieuw, allemaal van aluminium. De 6-cilinder twin-turbo benzinemotor van de Quadrifoglio leverde 510 pk en 600 Nm, sensationele waarden voor een berline. De gewichten en materialen werden ontworpen om een perfecte 50/50 verdeling tussen de twee assen te garanderen.
Het aantal innovatieve technische oplossingen is verbluffend: de hele auto is de belichaming van een nieuw concept. De voorwielophanging heeft een dubbele wishbone met een semi-virtuele stuuras, om de veringshoek beter beheersbaar te maken en een optimale wegligging te garanderen: de twee trekstangen zorgen voor een “schaar”-beweging die onder alle omstandigheden een lineair gevoel geeft, met een record-stuurverhouding (minder dan 12: 1). Het nieuwe Alfalink™ systeem wordt geïntroduceerd op de achteras, een multi-link systeem met vier en een halve arm: stijf in de hoeken, maar ook in de lengterichting flexibel. Beide oplossingen zijn “made in Alfa Romeo”.
Lichtheid en absolute controle
Om de optimale vermogen/gewichtsverhouding van de Giulia te waarborgen, zijn in alle onderdelen van het voertuig ultralichte materialen gebruikt: aluminium (voor de basis en bovenkant van de motor, diverse carrosseriedelen en de ophanging); een aluminium-kunststofcomposiet (voor de achterste dwarsbalk); koolstofvezel (voor de aandrijfas, de motorkap, het dak, maar ook voor de voorste stoelstructuur). De ‘naakte’ body weegt amper 322 kg. Het team dat verantwoordelijk is voor de elektronica werd gevraagd om de veiligheid en het rijplezier te verhogen, maar zonder de bestuurder van zijn vrijheid te beroven.
Het Giorgio team heeft dan ook specifieke systemen ontwikkeld met duidelijke Alfa Romeo connotaties: van Q4 ASR Traction Control (die alleen autonoom ingrijpt als het absoluut noodzakelijk is), tot het Integrated Brake System (dat de rem- en stabiliteitsregeling regelt), van het Differential Linear Slip (dat de reactie op bochten verbetert) tot de Torque Vectoring (dat het vermogen op geprogrammeerde wijze over de achterwielen verdeelt, waardoor de tractie en het stuurgevoel worden verbeterd). Om al deze functies te coördineren wordt een “superbrein” gecreëerd, zijnde het “Chassis Domain Control”.
De buitengewone dynamische prestaties van de auto worden versterkt door een strak en rigoureus essentieel ontwerp, dat zijn Italiaanse karakter onthult in de elegante harmonie van zijn volumes en zijn technische bekwaamheid in zijn verbazingwekkende aërodynamische resultaten (Cx van 0,25).
Wat Giulia en Quadrifoglio delen
Om hun ultra-sportieve versies te creëren, vertrekken bijna alle fabrikanten vanaf het basismodel, waarbij ze vaak structurele elementen aanpassen om het gewicht en de prestaties te verbeteren. Deze modellen worden vervolgens op aparte lijnen geproduceerd, en in veel gevallen door externe leveranciers. De Giulia daarentegen is rechtstreeks afgeleid van de Quadrifoglio, en niet alleen esthetisch: de twee auto’s delen dezelfde architectuur, lichte materialen, de meeste mechanische elementen en dezelfde assemblagelijn in Cassino. Het resultaat is uniek in de sector: elke Giulia heeft vanaf het allereerste niveau van motorisering dezelfde gewichtsverdeling tussen voor en achter, dezelfde torsiestijfheid, dezelfde stuur- en veersystemen als de krachtigste versie in het gamma !
Stelvio: de eerste Alfa Romeo die ook een SUV is
Het Giorgio platform werd niet alleen voor de Giulia ontworpen. Het was ook tijd voor Alfa Romeo om zich te bewijzen in het SUV-segment, de meest dynamische en innovatieve van allemaal. En zo maakte de Stelvio in februari 2017 zijn debuut: de eerste SUV in de geschiedenis van het merk. Het was geen gemakkelijke uitdaging: het doel was om een Alfa Romeo te bouwen die in staat is om op besneeuwde en ruwe wegen wendbaar te rijden, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties, het rijgedrag en de rijdynamiek. Met andere woorden: het creëren van een SUV die als een sportsalon kan worden gereden. Vergeleken met de Giulia heeft hij een hogere instapdrempel en een hogere rijpositie. Het biedt ook meer ruimte voor passagiers en bagage. De veerweg is groter, zodat er voldoende bodemvrijheid is buiten de gebaande paden. Om de stabiliteit te verhogen zijn de sporen ook iets breder. Maar de architectuur en de mechanica blijven hetzelfde, net als het motoraanbod en de elektronica. Het resultaat is een auto met “een Alfa Romeo ziel in een SUV carrosserie”. Een combinatie die niemand verwachtte en die intense rijervaringen garandeert.
Elegante sportiviteit
De Giulia en Stelvio zijn de absolute leiders in hun segment wat betreft prestaties en dynamisch gedrag. Het technische basisconcept is – en blijft – baanbrekend. Daarom hebben de ontwerpers van Alfa Romeo voor de MY2020-versies van beide auto’s hun aandacht gericht op de beleving aan boord, waardoor deze modellen nog leuker, veiliger en verbondener worden. Op deze manier herwint het merk zijn traditionele territorium: dat van de “elegante sportiviteit”. Het is een concept dat in de loop van de geschiedenis van Alfa Romeo vaak is herhaald: nooit het temperament van het merk opofferen op het door sommige merken gekozen “premium” altaar, met de wens om de perfecte balans tussen vorm, functie en sensatie tot uitdrukking te brengen. De lancering van de MY2020-varianten van de Giulia en Stelvio betekende een nieuwe stap in deze richting.
Giulia en Stelvio MY2020
De meest geavanceerde technologieën in de nieuwe versies van de Giulia en Stelvio zijn gericht op comfort en een typisch Italiaanse kwaliteit van leven. Het interieur van beide auto’s is opnieuw ontworpen om de kwaliteit van de materialen en de elegantie van de vormen verder te verbeteren. Connectiviteit is een hoofdrolspeler geworden, dankzij het 8,8″ touch-screen infotainmentsysteem en een gebruiksgemak dat vergelijkbaar is met dat van een smartphone. Het telematica-aanbod wordt aangevuld met een suite van Mopar-diensten voor het beheer van voertuigen op afstand. Innovaties in de aandrijftechniek zijn nog belangrijker geworden. De nieuwe ADAS-systemen (Advanced Driving Assistance Systems) markeren de overgang naar de autonome auto van niveau 2 (de hoogste die momenteel beschikbaar is): de systemen informeren niet alleen de bestuurder, maar worden ook actief wanneer dat nodig is, waardoor de veiligheid van het voertuig wordt verbeterd.
De meest gelauwerde Alfa Romeo-modellen uit de geschiedenis
In de afgelopen vijf jaar zijn de Giulia en Stelvio de meest bekroonde Alfa Romeo-auto’s in de geschiedenis van het merk geworden: 170 internationale titels – toegekend door gespecialiseerde kranten en algemene media, gestemd door deskundige jury’s of rechtstreeks door klanten, gewijd aan innovatie en stijl. Sinds de eerste “Eurocarbody of the Year”-prijs in 2016, ter ere van het beste voertuigarchitectuurproject, is de prijzencollectie nooit gestopt. De schappen zijn vol, maar de prijzen blijven binnenkomen, zoals de “Performance Car of the Year 2020”, die door de jury van het Britse tijdschrift “What Car? aan de Giulia Quadrifoglio voor het derde achtereenvolgende jaar werd uitgereikt, nadat hij werd vergeleken met sportwagens uit alle marktsegmenten. De ingenieurs en ontwerpers van Alfa Romeo lezen met trots het commentaar op hun model: “Een high-performance auto die ook elke dag kan worden bestuurd”.