Toen we deze ochtend het persbericht van Formule 1 in onze mailbox zagen binnenkomen waren we aangenaam verast. Bovenaan de mail prijkt immers een grote regenboog. De regenboog is het gekende symbool van de LGBT-gemeenschap. Echter gebruikt FOM (Formula One Management) het voor een ander doel.
De organisator startte de #WeRaceAsOne-campagne. Een campagne tegen racisme en discriminatie, een gevolg van de Black Lives Matter protesten. In het persbericht wordt er aandacht besteed aan de strijd tegen racisme en COVID-19. Een mooi initiatief zou je denken, maar jammer genoeg vergeet de F1 een deel van de lading te dekken…
Over de LGBT-gemeenschap wordt immers met geen woord gerept, hoewel dus wel het symbool van de gemeenschap gebruikt worden. Het wordt in 2020 ook tijd dat er aandacht besteed wordt aan holebi’s binnen de (auto)sport. De aanwezigheid van holebi’s in de sport en de autosport is nog steeds een heikel punt, waarbij vaak commerciële belangen, onder meer met geldschieters uit Rusland en het Midden-Oosten, een breekpunt vormen. In dat opzicht is er weinig of niets met 30 jaar geleden veranderd.
Wat een mooi initiatief had kunnen zijn van Formule 1, gaat hier compleet de mist in.
Jens Mommens