De voorlaatste wedstrijd van het wereldkampioenshap rally in 1989 was de Rally van Ivoorkust. Het was een wedstrijd zoals die vroeger gereden werd, naar het voorbeeld van de woestijnwedstrijden, dus geen special stages, maar 87 checkpoints op een 3528 km lange route, wegen die bovendien niet afgesloten waren voor het openbaar verkeer. En net in die extreme omstandigheden beleefden we de enige zege van een Groep N-wagen in het WRC!
Foto’s: © Renault
Het overgrote deel van de proeven vond plaats in de modderige jungles waar amper of geen verkeer komt. De omstandigheden dat jaar werden extra moeilijk gemaakt door hevige regenbuien die enkele dagen voor de rally het landschap blank zetten.
In totaal stonden er 60 auto’s aan de start van de WK-proef. Eén daarvan was de kleine Renault 5 GT Turbo van Alain Orielle en Gilles Thimonier, een wagen die reed in de klasse Groep N. Hun deelname paste in de regels van het WK Groep N, die bepaalde dat deelnemers aan het WK in de standaardklasse éénmaal buiten Europa moesten rijden om een kans te maken op het kampioenschap.
De crew van de Renault had aan die verplichting al voldaan, twee weken eerder toen ze tweede werden in Groep N in de Rally van Australië. Toch verscheen de auto ook aan de start in Ivoorkust, waar hen een schitterende, maar verschrikkelijk zware wedstrijd wachtte. Orielle en Thimonier startten echter met de ambitie om voldoende punten te scoren om het meteen kampioenschap te winnen. Al na een dag stonden ze niet alleen aan de leiding in Groep N, maar ook 10de in het algemeen klassement voor een hele resem, en in theorie snellere, Groep A wagens. Heel de rally regende het opgaven. Landgenoot Jean Pierre Van de Wauwer stond op het punt de rally te winnen, echter met nog maar vijf checkpoints te gaan, brak de achteras van zijn Groep A Toyota Corrolla. Hij was niet de enige die uitviel in de rally… Amper zeven auto’s wisten de finishlijn te bereiken. Een absoluut record (of dieptepunt?) in het WRC. Nog een record was de uiteindelijke winnaar. De enige algemene overwinning voor een Groep N wagen in WK kwam op naam van Orielle en Thimonier. Zij arriveerden met hun kleine, maar uiteindelijk betrouwbare Renault 5 GT Turbo als eerste. Hun voorsprong op de Mitsubishi Starion Groep A van Patrick Tauziac en Claude Papin bedroeg maar liefst 3 uur…